בית, עבודה ומה שביניהם

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3696
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תקציר – משפחה, בית עבודה מערכת היחסים שבין עבודה למשפחה בישראל התעורר בשנות ה-70, עם הגידול בכניסה של נשים נשואות בנות המעמד הבינוני לשוק העבודה ועם התחזקותן של חוקרות פמיניסטיות . נראה כי הנישואין כמוסד חברתי נמצא בתהליך של שינוי. במיוחד נראה כי מערכת היחסים בין בני זוג מבוססת יותר על שוויון (יזרעאלי,
2 001). לדעת סגל- אנגלצן, (1995) השינוי המשמעותי ביותר שחל בתפקידי בני הזוג בנישואין, נגזר מכניסת הנשים לכוח העבודה. לדעתה שינוי זה כמו גם שינויים חברתיים אחרים, יצרו לחץ אידיאולוגי לפתח מודלים שוויוניים יותר של חלוקת תפקידים. ואולם מרבית החוקרים מעידים על העובדה כי מרבית תפקידי המשפחה עדיין מחולקים על פי תפקידי מין מסורתיים. 2002 ) Galin) טוענת כי במחקרים בנושא עבודה ומשפחה, אחד הממצאים הבולטים הוא שנשים רואות במשפחה כערך עליון ולא יסכנו את צרכי המשפחה בצאתן לעבודה. רוב האימהות רואות בהורות גם תסכול וגם מקור למשמעות.  המשפחה והמקצוע הם שני מישורי הגשמה עצמית, וחיוניים להרגשה כללית של סיפוק ואושר בחיים. אצל האישה שני תפקידים אלה אינם משלימים ולעיתים קרובות באים זה על חשבון זה. אצל הגבר שני תפקידים אלה אינם נמצאים בקונפליקט, להפך- ככל שהוא מצליח יותר בעבודתו, כך תרומתו למשפחה גדולה יותר, בפרנסה ובסטאטוס. למעשה, הנשים אינן מקבלות לגיטימציה חברתית להרגיש ולהפעיל את כוחן ועצמאותן ובמקביל, הגברים אינם מקבלים עידוד לפתח את רגישותם או להכיר בפגיעותן. עבודת האישה נתפסת כאילו היא בעייתה הפרטית ולא בעיית המשפחה והחברה כולה.  לפי Galin. (2002) נשים רבות בעולם המערבי מעדיפות לעבוד במתכונות עבודה גמישות, בהן:
משרה חלקית, עבודה במשמרות, משרה זמנית, עבודה מהבית ועבודה כעצמאית או כ"פרילנס". מתכונות אלו נחשבות כמתכונות המקלות את השתלבות האישה בעולם העבודה וממתנות את הקונפליקט עבודה-בית.
עבודה זו עוסקת בנושא הרלוונטי, באופן מודע יותר או פחות, לחלק גדול מאוכלוסיית הנשים העובדות בעולם בכלל ובישראל בפרט: קונפליקט קריירה – משפחה.  קונפליקט זה מוגדר כקונפליקט בין תפקידי הנובע מדרישות סותרות המוצבות בו זמנית מתפקיד במערכת העבודה ומתפקיד במערכת המשפחה.
מחקרים מראים, כי לקונפליקט זה השלכות שליליות על רווחתו הנפשית של העובד, שביעות רצונו מחיי המשפחה ומהעבודה. כמו כן נמצא כי הקונפליקט יוצר מצב פסיכולוגי של לחץ, מעורר סימפטומים פסיכוסומאטיים וגורם, באופן כללי, לשביעות רצון נמוכה מהחיים. בעבודה, אציג את הגורמים העומדים בבסיס הקונפליקט – ההגדרה וההבניה החברתית הרואה באשה, בראש ובראשונה, אם ומטילה עליה את האחריות הכמעט בלבדית, על גידול הילדים.
לאחר מכן, אציג ואגדיר את המושג  "קונפליקט משפחה-קריירה" וכן מספר מחקרים וממצאים מרכזיים שנאספו עד כה .בעבודה יושם דגש על ההשפעה של גורמים שונים על רמת הקונפליקט הבאים לידי ביטוי בסוציאליזציה המגדרית, סטריאוטיפים, אי-שוויון בשוק העבודה, הורים, ילדים וזוגיות.