השפעתה של מטלה כפולה והבדלים בין מיניים על תפקודו של זכרו העבודה והיכולת החזותית מרחבית

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2353
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תקציר מחקר זה בא לבדוק כיצד משפיעים משתנים מסויימים על תפקודו של זכרון העבודה. נמצאו מחקרים המוכיחים כי מתן מטלה כפולה על חלקים זהים בזכרון העבודה תשפיע על תפקוד האדם במילוי המטלה ותוריד את מידת ההצלחה בה. כמו כן נמצאו מחקרים המוכיחים כי קיים הבדל בין נשים לגברים בביצועי זיכרון העבודה אשר משפיעים על יכולתם החזותית-מרחבית.מתוך כך שיערנו כי מטלה עם הפרעה תגרום לביצועים נמוכים יותר מאשר למטלה בלי הפרעה, כמו כן שיערנו כי ימצא הבדל בין ביצועי הגברים והנשים וציפינו למצוא אינטראקציה ביניהם. על כן נדגמה קבוצה של 30 אנשים מעורבי מיגדר אשר חולקו לשתי קבוצות ולהן מטלות שונות. קבוצה אחת ביצעה מבחן נהיגה סימולאטורי כאשר תוך כך נתבקשה להאזין להגיית ספרות דרך אזניות של מכשיר סלולארי.
הם נתבקשו להקיש ברגלם בכל פעם שישמעו סיפרה אי-זוגית. הקבוצה השנייה נתבקשה לשחק במשחק המחשב ללא הפרעת ההאזנה. תוצאותיו של הניסוי לא מצאו הבדל מובהק במידת ההצלחה במטלה עפ"י סוג ההפרעה. יתכן והסיבה נמצאת בקושי המטלה הסימולאטורית גם כשאיננה מעורבת הפרעה. בנוסף יתכן כי משתנה הגיל שלא נבדק השפיע על התוצאות, שכן נמצאו מחקרים המוכיחים כי עם הגיל תהליך ההתפתחות עשוי להשפיע על מטלות מרחביות. עוד נמצא כי יש הבדל מובהק במידת ההצלחה במטלה עפ"י סוג המיגדר שהתבטא במידת ביצועים טובים יותר של גברים משל נשים, כפי שהעידו מחקרים המוכיחים יכולת טובה יותר לגברים במטלות מרחביות. התוצאות לא מצאו אפקט אינטראקציה בין המיגדר וסוג ההפרעה על רמת ביצועי המטלה.