עבודה בחברות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 9187

תקציר העבודה

תוכן עניינים
הקדמה -..
2
נפילת קלאבמרקט – רקע עובדתי
3-5
מבוא למיזוגים ורכישות –..5-11
תיאור הליך המיזוג בראי דיני הגבלים העסקיים -…11-13
מיזוג חברות בראי דיני ההגבלים העסקיים 13-18
נאמנים – תפקידם ומשמעותם .18-21
מעמדם של הנושים -.
21
מעמדם של עובדי קלאבמרקט ..21-22
סיכום …22-23
ביבליוגרפיה –23-24
הקדמה "הפצצה שהטילו אתמול בעלי חב' קלאבמרקט הסעירה את שוק המזון כולו… התרסקותה של חב' המגלגלת כ-3 מיליארד שקלים בשנה ומרכזת מכירות של כ-9% משוק מוצרי הצריכה השוטפת כולו, עוד לא הייתה בישראל …
הפנייה של בעלי קלאבמרקט, מוזס –בורוביץ-רוזן, בבקשה להגנה מפני נושים הותירה את הספקים עם חובות של עשרות מיליוני שקלים שאיש לא יודע האם ישולמו" . יתר על כן, "ביהמ"ש המחוזי בת"א מזמן לא היה מלא כמו אתמול. כבר משעות הבוקר המוקדמות התקבצו עשרות עורכי דין מחוץ לאולם וחיכו לדיון בבקשת הקפאת הליכים של רשת המזון קלאבמרקט … השופטת ורשה אלשייך צפתה מראש שהדיון יעורר עניין רב ולכן קיימה אותו בלשכתו של נשיא ביהמ"ש. אך גם זה לא הספיק להכיל את כל עורכי הדין והנושים שהגיעו לדיון…".  הציטוטים והתיאורים המובאים לעיל, מייצגים דעה רווחת בקרב אנשי כלכלה, משפט וחברה, קריסתה של קלאבמרקט אינה הייתה עוד קריסה, היא היוותה תמרור אזהרה באספקטים כלכליים , משפטיים וחברתיים שאת הדיי פגיעה זו מרגישים עד עצם יום זה.
ביום 15.2.06 הודיעה רשמית רשת השיווק שופרסל על השלמת רכישת הרשת המתחרה, קלאבמרקט באמצעות רכישת מיזוג. הודעה זו, היוותה אקורד סיום לתהליך רכישה מורכב, רצוף מכשולים הן בהיבט הרגולאטורי, קרי אישור המיזוג לאור דיני ההגבלים העסקיים, הן בהיבט של מעמדם של עובדי קלאבמרקט, הן בהיבט של מעמדם של נושי קלאבמרקט. גב' סיוון קליינגבייל במאמרה בעיתון "הארץ"  גורסת כי "מבט אל העבר מראה כי הסיפור של קלאבמרקט הוא בעיקר סיפור של החמצה. לרשת הייתה הזדמנות להפוך לגורם משמעותי בשוק, אבל אוסף החלטות, שבדיעבד נראות שגויות, והחלטת הבעלים לא להזרים כסף לחברה, אלא לפתח אותה רק מהמשאבים הכספיים שהיא מייצרת, הביאו אותה לכך שהיום, שלוש שנים לאחר רכישתה ע"י קבוצת מוזס-בורוביץ'-רוזן, קלאבמרקט נמצאת באותה נקודה בה נרכשה, בשינוי אחד בלבד – התחרות בשוק קשה הרבה יותר" . בעבודת סמינריון זו ראשית, אסקור את הגורמים אשר הביאו לקריסתה של קלאבמרקט. לאחר מכן, אסקור את מעמדם של דיני המיזוגים בראי הדין הישראלי והאמריקאי.לאחר מכן, אסקור את הליך הרכישה הנ"ל בראי דיני ההגבלים העסקיים. לאחר מכן, אסקור את משמעותם ותפקידם של נאמני הרשת עפ"י החוק. לאחר מכן אסקור את מעמדם של נושי קלאבמרקט מתוך מאמרים וכתבות. לאחר מכן אדון במעמדם של עובדי קלאבמרקט, חובותיהם וזכויותיהם עפ"י חוק. לבסוף אסכם ואחווה את דעתי לסיכום הסמינריון הנ"ל.   לסיכום דברי המבוא אביא ציטוט מדבריה של גב' סיוון קליינגבייל במאמרה כי "- יקר או לא מה שברור שרכישת קלאבמרקט ע"י שופרסל תשנה את שוק המזון בישראל במס' היבטים: הצרכנים, העובדים, ספקים קטנים וגדולים ותחום ההגבלים העסקיים. די בכך שכשוק שבו פעלו שלוש רשתות גדולות ורשתות פרטיות רבות – יפעלו מעתה רק שתי רשתות גדולות"