סמינריון בנושא יצחק רבין כמיתוס בקרב הציבור הדתי-לאומי

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 16169
מספר מקורות 47

תקציר העבודה

תוכן העניינים
תקציר –3
פרק ראשון – מבוא -…4
שאלת המחקר 4
השערת המחקר –..4
תרומת המחקר –…4
שיטה –.5
זיכרון קולקטיבי, אתוסים ומיתוסים בתרבות הישראלית המודרנית –…5
מורשת רבין ..8
הציבור הדתי בישראל …9
פרק שני – רקע –.13
פרק שלישי – ממצאים .20 מיתוס רבין בעיתונות הישראלית המודרנית .23
האם לתקשורת הישראלית חלק באשמה על רצח רבין?
5 סיכום -…29
ביבליוגרפיה 30 נספח:
כתבות מתוך "מקור ראשון" 33
תקציר זיכרון קולקטיבי כולל אירועים של העבר שלא נחוו בהכרח באופן ישיר, אלא הועברו על ידיאחרים לכלל החברה באמצעי התקשורת השונים. הזיכרון הקולקטיבי נישא על גבי מיתוסיםוטקסים, שהם מערכת ה"כלים" הפורמאליים של הדת האזרחית.קיימת בציבור הישראלי קשת רחבה של יחס לזכרו של יצחק רבין יש המטפחים את דמותו המיתולוגית ויש המפריכים מיתוס זה. נוסף על כך,  בשנים האחרונות מופיעים בתקשורת הישראלית פרסומים הנוגסים בדמותו המיתולוגית של יצחק רבין וכן פרסומים שונים בדבר "תיאוריות קונספירציה" הטוענות לחפותו של יגאל עמיר.עבודה זאת בודקת האם יצחק רבין הוא מיתוס בקרב הציבור הדתי לאומי. עבודה זו מנתחת, ניתוח תוכן איכותני, כתבות שהופיעו בעיתון "מקור ראשון" במטרה לנסות ולהבין את עמדות הציבור הדתי – לאומי כפי שבאות לידי ביטוי בעיתון זה. שיטת המחקר מתבססת על ההנחה כי הכתבות מתפרסמות בעיתון שקהל קוראיו, רובו ככולו, הוא בעל דעות פוליטיות ימניות ואורח חיים דתי במידה מסוימת, ולפיכך כותבי הכתבות מתייחסים אל קהל הקוראים כאל קהילה הומוגנית למדי.ממצאי עבודה זאת הם כי כפי המשתקף בכתבות ובמאמרים בעיתון "מקור ראשון", המגזר הדתי לאומי אינו מכיר במורשת רבין ובמיתוס שנבנה לאחר הרצח. לדעת כותבות עבודה זאת, מגזר זה רואה ברצח רבין אירוע שהמחיש והגביר את הפירוד בעם והוציא אותם אל מחוץ לקונצנזוס הישראלי. נראה כי לפחות חלק מהציבור הדתי לאומי היה רוצה להיות שותף לקונצנזוס ביחס לגינוי הרצח, אך מרגיש כי שאר החברה, ובמיוחד השמאל, מזהים אותו כציבור שלא מגנה את הרצח.רוב הכותבים אינם מצדיקם את הפיכתו של רבין ל"איקונין", אך גם אינם מצדיקים בוז לזכרו של רבין.