מאפייני הפשע המאורגן

תקציר העבודה

מבוא "המדינה עדיין לא פיתחה את הנוגדנים לזיהוי פשע מאורגן, ולכן יש סכנה שאי אפשר יהיה לסמוך על השוק החופשי – כמובן שהסכנה היותר גדולה היא לדמוקרטיה. כל הנושא הזה לא מקבל מספיק תשומת לב…" (חתן,
2 009). דבריה של חתן מאגדים בתוכם את מורכבות הנושא הן באספקט ההגדרה והן את החשיבות של הגדרה זו בשל מידת מסוכנותו.
העבודה עוסקת במאפייני הפשע המאורגן , הסקירה הספרותית שערכתי מצביעה על איום הנובע מהפשע המאורגן, הן על הביטחון הלאומי והן על הביטחון האישי. כל הידיעות ער לכך שמלחמת הכנופיות פוגעת באזרחים חפים מפשע ומערבת אותם בעל כורחם. סרטים עלילתיים רבים שהוקדשו לנושא המאפיה ביניהם: החברה הטובים , הסנדק , פני צלקת ועוד, הפכו למציאות יומיומית קשה בשנים האחרונות המגולמת במלחמת כנופיות, חיסולים, שחיתות בממשלה , התפוצצות מטענים במקומות ציבוריים ועוד.
התפתחות הפשיעה המאורגנת בישראל  החלה להיות מורגשת ע"י הציבור הרחב על רקע
חיסולי חשבונות אלימים שחלקם פגעו גם בקורבנות תמימים. בין היתר ניסיון לחיסולו של זאב רוזנשטיין שבמהלכו נרצחו שלושה עוברי אורח בשנת 2003 וחיסולו של יעקב אלפלרון ב-2008. הקדשתי את העבודה לחקירה של תופעת הפשע המאורגן, מאחר והכרת ארגוני פשיעה ותחומי פעילותם מהווה נדבך ראשון בהתמודדות ראויה מצד המשטרה וגופי השלטון עם התופעה החמורה. העבודה דנה בבעיית ההגדרה שכן היעדר הגדרה ברורה גורמת לקושי באכיפה. בנוסף לזאת העבודה תפרוס את המאפיינים הבולטים של הפשע המאורגן, המבוצע באופן שיטתי ע"י ארגוני פשיעה, כאשר "מטרות העל" היא צבירת הון, כוח, השפעה כלכלית ופוליטית, שכן צורת הארגון הייחודית הינה תנאי הכרחי להשגת המטרות (אמיר, 1994).
בחרתי בנושא מתוך עניין רב במורכבות התופעה, פשע מאורגן מחד מאופיין בניתוק מוחלט מהנורמות החברתיות ברמת הפעילות העבריינית ומאידך מתאפיין בהיררכיה, משמעת ודפוסים של ארגון ממסדי, חברתי , נורמטיבי. הפשע המאורגן הוא מערכת "הלובשת" מעטה קונפורמי. חבריו נשענים על חוקים וכללים, אומנם נבדלים מהחברה אך בעלי מבנה דומה אולי באותה מידה שחברו לפעילות עבריינית יכולים לחבור לארגון שומר חוק. מורכבות זו של התופעה מעלה נקודות רבות למחשבה כגון: מהם מאפייני הפושע המאורגן המשתייך לארגון שלילי דווקא כזה בעל "לבוש" פורמאלי. לצערי בשל היקף העבודה לא יכללו בתוכה.
הציון בעבודה הוא : 95