אלימות בבית הספר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3556
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תקציר תופעת האלימות תופסת מקום נכבד בין הנושאים המדאיגים את החברה בכללותה. תופעה זו הולכת וגוברת בכל שכבות החברה ובמיוחד בקרב תלמידים הנמצאים בין כותלי בית הספר. אירועים אלימים בתוך מערכת החינוך מתרחשים מידי יום ביומו בדרגות שונות של חומרה ועוצמה, כאשר רק המקרים היותר קיצוניים מדווחים (נחמני, 2002).
בית הספר הוא מקום בו הצעירים מבלים את מרבית יומם והינו אחראי על התפתחותו הקוגנטיבית, הסוציאלית והרגשית של הילד, על כן עליו לשמש כמקום בטוח בו ילדים יכולים להתפתח ולהפוך למבוגרים מתפקדים ומכאן גדלה חשיבותו כמסגרת מחנכת ומעצבת התנהגות. (shafii & shafii,
2 001). מערכת החינוך מכירה בהשפעות המגוונות של בית הספר על התלמידים ולכן עושה מאמצים להתמודד עם תופעת האלימות. במסגרת מאמציה מנסה מערכת החינוך  להפחית את מידת האלימות בבית הספר על ידי פיתוח הרגלי למידה ויכולת התמודדות עם מצבים משתנים וזאת באמצעות תוכניות למניעת אלימות (נחמני, 2002).
בעבודה זו אסקור בהסתמך על הספרות המחקרית את תופעת האלימות בבית הספר, אתייחס לגורמיה ולאיפיוניה הבולטים . ניתן לומר כי תופעת האלימות בבית הספר הינה תולדה של גורמים רבים וביטוייה רבים ומגוונים, בהמשך עבודתי אתמקד באחד מביטויי האלימות הבולטים בבתי הספר – תופעת הונדליזם.  אציג את התופעה ואת התאוריות השונות המסבירות את הסיבות להתהוותה, את איפיוני התופעה ואיפיוני הונדל וכן את הדרכים השונות לריסון תופעה זו . לבסוף אציג את ההתערבויות השונות ודרכי המניעה שהוצעו לפתרון בעית האלימות בבית הספר. תוכן עניינים
מבוא 1
תופעת האלימות בבית הספר –.2
ונדליזם בבית הספר –4
מניעת האלימות בבית הספר –..6
סיכום –…8
ביבליוגרפיה -9