מהו מעמד האשה בצה"ל?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2294
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תקציר        עבודת מחקר זו הינה אודות מעמדה של האשה בצה"ל. בחרתי להתמקד בנושא הנשים בצה"ל, מכיוון שנושא זה מאוד מעניין אותי. שאלת המגדר בתוך הסוציולוגיה הינה מסקרנת: האם קיים שוויון בין נשים לגברים בצה"ל, או שמא האשה מופלית?
ואם כן- האם השוויון "מתוכנן מראש", או שפשוט מתרחש בגלל הנסיבות? כיצד הדבר בא לידי ביטוי? האם מעמדה נמצא בסטגנציה קפאונית? אנסה לנתח נושא זה, בין היתר, ע"י משתנים כגון: אחוז הנשים, המכהנות בתפקידי פיקוד, אחוז המשתתפות בקורסים בכירים, אחוז הנשים בעלות דרגות בכירות וכדומה.
       נושא העבודה, אם כך, הוא נשים בצה"ל. שאלת המחקר: מה הוא מעמדה של האשה בצה"ל?
נהוג לומר, כי נושא זה הפך נדוש מדי, וכי נכתב עליו כל דבר אפשרי. אכן, נכתבו מאמרים, ספרים ועוד כתבים אלו ואחרים על הנושא, אך אני הייתי רוצה לנתח הסוגייה מנקודת ראייה שונה לגמרי, מנקודת ראייה המעלה תהיות, מסקרנת, ופותחת את הראש לכיוונים שונים ומפתיעים שלא ציפינו…
       בחרתי לנתח נושא זה באמצעות גישה מאוד מעניינת ומעלה מחשבות- הגישה האליטיסטית. גישה זו טוענת, כי במערכת הארגונית ישנה היררכיה, גישה זו מבטאת, למעשה,  קונפליקט בין האליטה השלטת בעלת כח פוליטי כלשהוא לבין שאר בריות החברה שלא באליטה. המדינה היא חלק מהמנגנון, העוזר לאליטה לשמור על מעמדה הרם. הקונפליקט נתפס כמשהו מהותי, מבני בתוך החברה (מוסקה,
1 976).
       בנושא הנשים בצה"ל גישה זו באה לידי ביטוי, כשהגברים נתפסים כאליטה, החולשת על האמצעים ועל המשאבים הפוליטיים. המשאבים עצמם באים לקראת הגברים מפאת הבירוקרטיה האליטיסטית של המערכת, ובדרך זו נמנעת השתלבות הנשים בצה"ל.
למעשה, האליטה הגברית מנצלת כוחה להציב חסמים לנשים ובכך לשמר את כוחם של הגברים כאליטה.
תוכן העניינים
מבוא -.……-.…-עמ'
3 מה היא הגישה האליטיסטית?…………………………………………………….….עמ' 4
כיצד הגישה האליטיסטית באה לידי ביטוי בנושא הנשים בצה"ל?………………………….עמ' 5
ביקורת על הגישה האליטיסטית……………………………………………………-עמ' 8
סיכום ומסקנות……………………………………………………………………..עמ' 9
בבליוגרפיה…………………………………………………………………….…..עמ'
1 0 נספח נתונים סטטיסטיים של חוסר שוויוניות בצה"ל……………………………………..עמ' 11