התנהגות ארגונית

תקציר העבודה

תקציר מנהלים   תרבות ארגונית קיימת בכל ארגון. בדרך כלל  בארגונים, ובעיקר בארגונים גדולים, פועלות מספר תרבויות ארגוניות.  התרבות הארגונית היא כלי חשוב להצלחת הארגון והשגת מטרותיו.
בעבודה זו הוצגה התיאוריה של התרבות הארגונית ע"פ מודל קוביית ה-S הכפולה, ובנוסף ייושם החלק התיאורטי ע"י חקירה של ארגון נבחר, "שירות הכבאות וההצלה פ"ת". במהלך בחינת התרבות הארגונית והצגת התיאוריה, נבחנו גם הגורמים אשר להם יש השפעה על עיצוב וקביעת התרבות בארגון. גורמי ההשפעה שפורטו בעבודה זו נלקחו ע"פ התיאוריה של החוקרים שיין ומורגן.
לתרבות הארגונית כאמור יש יתרונות, אך לא רק, קיימות בעיות העלולות להיווצר כתוצאה של מאפייני תרבות שליליים. במקרה הזה הארגון מפיק תעלת שלילית כתוצאה מהתרבות הקיימת בארגון ומתרחק מהשגת מטרותיו שלשמם הוא קיים.
בעבודה זו, ניתנו שתי דוגמאות לבעיות שבסיסם מתרבות ניהולית בעלת מאפיינים שליליים ושהודגמו והוסברו בעזרת הארגון הנחקר, וכמו כן הוצעו דרכים להתמודדות עם אותן הבעיות ומניעתן.
מרכיב נוסף הפועל בתוך התרבות הארגונית ואשר נדון בעבודה, הינו הפוליטיקה הארגונית.
בעבודה הוצגה התיאוריה ויישומה, על הארגון הנחקר, של הפוליטיקה בארגון תוך הסברתם ומנייתם של דרכי ההשפעה של הפוליטיקה וסיווגם של סוגי הפוליטיקה, ע"פ התיאוריה של הנרי מינצברג.
"פוליטיקה ארגונית כוללת את כל הפעילויות המתבצעות בארגון לשם השגת עוצמה והשימוש בה ובמשאבים אחרים כדי להבטיח תוצאות רצויות במצבי אי-וודאות או אי-הסכמה בדבר ההכרעות הנדרשות" (Pfeffer 1982).
ע"פ הגדרה זו, מטרתה הסופית של הפוליטיקה בארגון היא "להבטיח תוצאות רצויות במצבי אי-וודאות או אי-הסכמה בדבר ההכרעות הנדרשות" ובמילים אחרות לקדם אינטרסים של יחידים או קבוצות בתוך הארגון.
קידום אינטרסים של צד או צדדים מסוימים בארגון הוא תמיד דבר טוב ומועיל? לא כאשר זה בא על חשבונם של גורמים אחרים בארגון, לכן ישנם בעיות הנגרמות כתוצאה מ"המשחק הפוליטי" בארגון ולא תמיד קיימת הלימה בין התרבות ולפוליטיקה הארגונית. נותחו שתי בעיות הנובעות מהפוליטיקה הארגונית בארגון הנחקר.
לצרוך סיכום אינטגרטיבי של העבודה, העבודה סוכמה בסופה, תוך התייחסות לכל פרקיה המנותחים.
תוכן עניינים
מבוא .
4
פרק א'- תרבות ארגונית –
5-8
תיאורית הקובייה הכפולה (The Double S Cube) –. 5-8
יישום התיאוריה בארגון הנחקר -…
8
פרק ב'- גורמי ההשפעה על התרבות הארגונית …
9
פרק ג'- בעיות בתרבות הארגונית  –
10-11
הצגת הבעיה הראשונה -.
10 הצגת הבעיה השנייה —
11
פרק ד' הפוליטיקה הארגונית –.
12-13
התיאוריה של הפוליטיקה .
12
יישום התיאוריה בארגון הנחקר -..
13
פרק ה הלימה בין התרבות והפוליטיקה הארגונית –..
14-15
הצגת הבעיה הראשונה –
14
הצגת הבעיה השנייה -..15
סיכום –…15
רשימה ביבליוגרפית -..
16
נספחים —
17-19
נספח א'- תרשים מבנה ארגוני כיבוי אש פ"ת ..
17
נספח ב'- תרשים  שלוש רמות של "תרבות ארגונית" (ע"פ שיין 1990) –…
18
נספח ג'- תרשים המודל "המתוקן" של שיין -19