נשים עיתונאיות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3472
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

נשים עיתונאיות – כרמלה מנשה – מבוא:
במהלך הקורס "נשים עיתונאיות" התמקדנו בהיבטים היסטוריים, תעסוקתיים ותרבותיים של נשים העוסקות במקצוע העיתונאות בארץ ובעולם. דנו בתהליך הפמיניזציה של המקצוע והמחסומים העומדים בפני עיתונאיות בארץ ובעולם, בתחומי המדיה השונים.
לאורך כל הקורס ניסינו לבחון באיזו מידה נשים אכן התקדמו במקצוע. נוכחנו לדעת כי מערכת העיתונים עדיין ממוגדרת וגם במקביל לתהליך הפמיניזציה, מבחינות רבות: נשים מקבלות תפקידים נוחים יותר בהיררכיה העיתונאית, הן מרוכזות בתחום של עיסוקים "רכים" ובמרחב הפרטי יותר ועומדות בפני מחסומים רבים.
בעבודתי בחרתי להתמקד בעיתונאית כרמלה מנשה, אישה אשר מוכרת היטב במדיה הישראלי, כרמלה הינה כתבת צבאית שעברה כברת דרך עד שהגיעה למקום בו היא נמצאת היום. מטרת עבודתי היא להבין כיצד הגיעה כרמלה למקום הגבוה בו היא נמצאת, "בעולם של גברים" בעודה אישה. מהם המכשולים שעברה בדרכה, בתור אישה העובדת במקצוע הזה, איפה היא מרגישה שהצליחה או נכשלה, אני מעוניינת לחקור את עבודתה של כרמלה מנשה כעיתונאית וכדמות ציבורית במדיה הישראלי מנקודת מבט פמיניסטית. לתעד ולנתח את סיפור הקריירה המקצועית שלה מנקודת מבט מגדרית, ברצוני להבין לעומק את החששות שהיו לה בתור אישה ולא רק בתור עיתונאית, כיצד היותה עיתונאית העובדת בתחום מאוד תובעני השפיעה על חייה הפרטיים ומצבה המשפחתי והאם היא רואה את עצמה כמייצגת נשים בארץ ובתחום.
כרמלה מנשה תמיד הייתה מוערכת בעיני עד מאוד, היא עוסקת בענייניים הנידונים בכל אמצעי התקשורת, היא מסקרת אירועים חשובים הקורים במדינה, היא עוזרת לחיילים אשר נמצאים בשטח להשיג את זכויותיהם ולכן עבודתה מקודשת בעיני. עניין אותי מאוד לדעת כיצד הגיעה למקום בו היא נמצאת ועוד יותר עניין אותי לדעת זאת מנקודת מבטה האישית. אני חושבת שהיא מייצגת את הקול האימהי ובאותה הנשימה את תפקידה העיתונאי הרציני והמוערך וזה לא משנה לרגע אם היא הייתה גבר או אישה ויותר מכך, בעיני היותה אישה רק מוסיף לה עוד נקודות זכות. מבנה עבודתי כולל מספר חלקים: תיאור מהלך העבודה והתמקדות במקורות העבודה, רקע שיכיל תיאור כרונולוגי קצר אודות הקריירה של העיתונאית בה בחרתי לעסוק. בהמשך אעשה ניתוח של החוויה המקצועית-מגדרית של העיתונאית שיתבסס ברובו על הראיון עמה וישולב במקורות ביבליוגרפים מתאימים ולבסוף אסכם את הנושא תוך הבעת דעתי, מסקנותיי ורשמיי מעשיית העבודה.