מלחמת לבנון השנייה- ההשפעה על ריבונות המדינה

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3212
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

מבוא   בעקבות חטיפתם של שני חיילים ישראלים ע"י חזבאללה פתחה ישראל במתקפה צבאית בלבנון. מלחמת לבנון השנייה נמשכה 34 יום ,המלחמה החלה ב-12 ביולי 2006, והסתיימה ב-14 באוגוסט 2006, בעקבות כניסתה לתוקף של הפסקת אש שהושגה בחסות האו"ם (וינוגרד , 2008 , עמ' 33 ) .
חיזבאללה כארגון הצליח לגרור את ישראל לשחק במגרש שלו. שתי מדינות ריבוניות לכאורה , אשר במצב תקין אמורות להיות אחראיות על מה שקורה בשטחן. המתקפה יצאה משטח לבנון ובוצעה ע"י החיזבאללה, ארגון טרור בעל צבא משלו ושהינו שותף קואליציוני בממשלת לבנון.
בעידן הגלובליזציה המדינות אינם השחקן היחידי. מערכת היחסים הבינלאומית מורכבת גם משחקנים תת מדינתיים, אשר עליהן יפורט בהמשך,  המסכנים את מעמדן של מדינות הלאום.
מלחמת לבנון השנייה הייתה מלחמה מוגבלת של מדינה נגד שחקן תת מדינתי, ארגון טרור , החיזבאללה, הפועל בשטחה של מדינה כושלת שאינה שולטת בחלקים מהטריטוריה שבריבונותה. החיזבאללה נלחם כארגון גרילה המפעיל את כוחו הצבאי מתוך אוכלוסייה אזרחית ומשתמש בה כמגן,  אך במקביל הינו בעל יכולות צבאיות של מדינה במס' תחומים, שהושגו באמצעות תמיכתן של איראן וסוריה (ברום, 2007 , 15-16 ).
שאלת המחקר : באיזו מידה הושפעה ריבונותן של  מדינות ישראל ולבנון כמדינות לאום במלחמת לבנון השנייה? וכיצד באה לידי ביטוי מעורבותם של האו"ם והחיזבאללה כארגונים בין לאומיים בהשפעה על  הריבונות?
השערת המחקר : ההשפעה על ריבונותן של לבנון וישראל הייתה מעורבת.ריבונותה של לבנון כמדינת לאום הוחלשה במלחמת לבנון השנייה כתוצאה מפריסת כוחות האו"ם בדרום לבנון וממלחמה שיצאה משטחה הטריטוריאלי לא על ידי צבאה אלא ע"י ארגון טרור אך מאידך, ממשלת לבנון התחזקה בהיבט הפנים מדינתי ע"י ליכוד מרכיביה השונים של החברה הלבנונית ורצונם לחזק את ממשלת לבנון. ריבונותה של ישראל הוחלשה והתחזקה בשני מישורים. בהיבט הפנימי, אמנם היה שיתוף פעולה מלא של השלטון בישראל, אך ישראל לא חזתה את הערכות חיזבאללה כראוי דבר שגרם למשבר בקרב העם בסיום המלחמה. בהיבט החיצוני ישראל זכתה לחופש פעולה  מלא במהלך המלחמה של הקהילה הבינלאומית וכוחות האו"ם לא "פלשו" לשטחה. שיטת מחקר :המחקר מתבסס על שיטת ניתוח תוכן איכותני של חומר תיאורטי, ספרים, מאמרים אקדמיים, וכתבות אינטרנט .
תוכן העניינים
מבוא —  עמ' 1
רקע תיאורטי –..  עמ' 2-3
          2.1 – הגדרת מדינת לאום –
  עמ' 2
          2.2    הגדרת ריבונות  —  עמ' 2
          2.3 – הגדרת גלובליזציה  –  עמ' 2-3  רקע
היסטורי –…  עמ'  3
פרק יישומי   עמ'  4-7
4 .1
– השפעת הגלובליזציה על ריבונות ישראל   עמ' 4-5
4 .2 – השפעת הגלובליזציה על ריבונות לבנון ..   עמ' 5-6
4 .3 – השפעת חיזבאללה על ריבונות מדינות הלאום -…   עמ' 6-7
4 .4
– השפעת האו"ם על ריבונות מדינות הלאום –…  עמ' 8-9
סיכום -..   עמ'  10   ביבליוגרפיה    עמ'  11-12