רמת חובב

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תקציר עבודה- רמת חובב אוכלוסיית אזור באר שבע מונה כיום כ- 170,000 נפשות ועוד מעל ל-
2 3,000 בפריפריה. כולם חיים בהגשמה את החזון הציוני של הפרחת הנגב והשממה עפ"י חזונו של דויד בן-גוריון ז"ל,  כאשר כל אחד מנסה לחיות החזון בהשקט ובטח הוחלט ע"י המדינה להקים אזור תעשייה שיקלוט את כל הפסולת הכימית והאורגנית של המדינה,  המועצה התעשייתית רמת חובב, נמצאת כ- 12
ק"מ מדרום לבאר-שבע, בתחום הניקוז של נחל באר-שבע בשור בין נחל סכר לנחל חובב ומשתרעת על פני שטח של כ- 23,000דונם. בסוף שנות השבעים הועברו המפעלים "תרכובות ברום" ו"מכתשים" מבאר-שבע לאזור רמת חובב אשר נקבע כאזור לתעשייה כימית בנגב. את ההקמה והניהול, קיבלה חברת מבני תעשייה מהממשלה. בשנת 1989 הוקמה המועצה התעשייתית מתוקף חוק. המועצה משתרעת על פני שטח של כ- 23,000 דונם וקיימות תכניות להרחבתו תוך ביצוע שינויים באתר הקיים.
מטרת המועצה לספק שירותים למפעלים ולשטחים הפתוחים שבתחומה. בתחומי המועצה 17
מפעלים, שברובם מוגדרים כבעייתיים מבחינה סביבתית. אזור התעשייה רמת-חובב הוא פארק תעשייתי מרכזי לתעשייה כימית ולתעשיות כבדות אחרות, שנועד לקלוט מפעלים בעלי פוטנציאל סיכון גבוה. באזור מרוכזים כ-20 מיתקנים ומפעלים, שמועסקים בהם כ-4,000 עובדים ושמייצרים ביותר ממיליארד דולר וחצי בשנה. במפעלים אלה  פוטנציאל סיכון לסביבה, וריכוזם באזור תעשייה זה נועד להרחיקם מריכוזי אוכלוסייה.
בהנהלת המועצה משתתפים נציגי משרד הבריאות, מועצה אזורית רמת נגב, מועצה אזורית אשכול, עיריית באר-שבע, משרד התמ"ס ושלושה נציגי מפעלים. נציגי המשרד לאיכות הסביבה והמגזר הבדואי מוזמנים כמשקיפים. בסוף שנות השמונים, הוקמה במסגרת המועצה התעשייתית יחידה לאיכות הסביבה, שעיסוקה העיקרי הוא שמירה על איכות הסביבה בתחומי המועצה. היחידה מטפלת בנושאי איכות האוויר במפעלים ובאזור ומתפעלת את מערך הניטור באתר. כן מעורבת היחידה בסקרי איכות אוויר המתבצעים על ידי גופים אחרים. בנוסף, עוסקת היחידה בטיפול בשפכים מהמפעלים ובתחום המועצה בכללותה, כולל התוויית מדיניות לטיפול בשפכים; פסולות לסוגיהן (פסולת ביתית ורעילה), טיפול בחומרים רעילים ומסוכנים, תוך מתן דגש על אתר הפסולת הרעילה והמשרפה. כמו כן עוסקת היחידה בסיוע בהכנת תנאים סביבתיים לרישיון העסק הניתן לכל מפעל ובאכיפת התנאים לאחר כניסת הרישיון לתוקף.
                                                                            עמודים פרק ראשון- רקע
כללי                    1
פרק שני- הגדרת העבירה            2-7
פרק שלישי- הצעות לפיתרון         8-9
שומר הנגב                                 10 ביבליוגרפיה                               11
נספחים                                   12-19