אתיקה בתקשורת - ניתוח מקרה בוחן

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2008

תקציר העבודה

תקשורת             עבודת אמצע סמסטר – אתיקה בתקשורת המקרה המובא לפנינו הנו מצב מורכב, בו המשימה המתבקשת היא לנתח את ההיבטים האתיים החלים על איש התקשורת דני רופ , אשר מחד הגיש פינות חיזוי, תוכניות בוקר ושעשועונים ומאידך השתתף בפרסומת מסחרית. בטרם הנני עושה זאת חשוב תחילה לאמוד את מאפייניו והשפעותיו של דני רופ כאיש תקשורת. חשיפתו של דני רופ לציבור הוגשה על מרקע הטלוויזיה בכמה ערוצים שונים, בערוץ החדשות הוא שימש כחזאי מזג האוויר, תפקיד זה אימץ לדני אל מול קהל הצופים דמות הוגנת המשרה ביטחון, בעלת אמינות ומקצועיות גבוהה. ערוץ נוסף היה ערוץ הבידור בו מצא עצמו דני רופ מגיש שעשועון טלוויזיה בשם "יותר מזל משכל",הנחיית השעשועון שיכללה את דמותו כאיש תקשורת והוסיפה את מימד ההשכלה והבידור.ערוץ האקטואליה בו השתתף דני כמגיש תוכנית בוקר בשם "כל בוקר",הגדיר סופית את דני רופ כאיש התקשורת הרב תכליתי,המודרני של היום, ניתן לדמיין אותו כאדם אשר לגופו ארגז כלים וכל פעם על פי הצורך הוא שולף את כלי העבודה המתאים, פעם מארח פעם בדרן, מגיש ועוד. אל מול הציבור דני רופ נתפס ללא כל ספק כדמות פופולארית,עוברת מסך, אשר לאורך השנים תפסה זמן צפייה נרחב בטלוויזיה שלנו,וכאמור אנו כצופים מקטלגים אותה כאמינה ,מקצוענית, מקצועית ,הוגנת, משכילה ומבדרת .
אפיון הדמות הוא חיוני, כאשר הנני בוחן ומנתח מהן ההשפעות האתיות לחיוב ולשלילה על המהלך בו איש התקשורת ,דני רופ כיכב כדמות ראשית בפרסומת המקדמת את חברת הביטוח "כלל חברה לביטוח".  זה הזמן לציין כי זוהי אינה הפרסומת הראשונה בה משתתף דני רופ, והלבטים האתיים אשר אנו מתחבטים בהם כיום,התדיינו בעבר בין כותלי בית המשפט (תרמוקיר חורשים כנגד הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, 1996) ,בהקשרו של דני ,ולכן ניתוח הפרשה הופך מעניין עוד יותר כאשר דני רופ נקשר לפרשייה אתית נוספת בעברו ולאורך עבודתי מצאתי פיסות מידע דומות אשר עזרו לי בניתוח הסיטואציה. בהתייחס למקרה הנ"ל (פרסומת כלל ביטוח) –