מנהיגות בארגון, חקירת מנהיג על כל המאפיינים, עבודה כתובה וערוכה מעולה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 96
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

החוג למדעי התנהגות מנהיגות בארגון סמסטר א' תשס"ט עבודה מסכמת : ניתוח דמות של מנהיג/ה מסרט מטרות העבודה:

1 . לחשוף אתכם לדמויות מנהיגותיות שונות מחיי היום יום ובקנה מידה ארצי ועולמי, בעבר הקרוב והרחוק, תוך הבנת האתגרים העומדים בפני המנהיג, התנהגויותיו בפועל והישגיו בטווח הקצר והארוך.
2 . לאפשר לכם לדמיין את עצמכם כמונהגים של מנהיג/ה.
3. ליישם את תיאוריות המנהיגות שנלמדו בכיתה להתנסות ממשית של מנהיג/ה מסוים/ת ומונהגיו.
הנחיות כלליות:
א. בחרו מתוך רשימת הסרטים מנהיג/ה שעליו תבססו את העבודה המסכמת:
1. "מאחרי הסורגים" במאי: בני ברבש  (1984) המנהיג: אורי או עיסאם
2 . "המאמן קרטר" הבמאי: תומאס קרטר (2005) המנהיגה: קן קרטר
3 . "K – 19" במאי: קתרין ביגלו (2002) המנהיג: אלכסיי ווסטריקוב או  מיכאיל פולנין
4 . "צבים יכולים לעוף" במאי:  באהמן גובדי (2004) מנהיג" סאטלייט ב. יש לנתח את דמות המנהיג/ת באמצעות 3 תיאוריות מנהיגות שונות שנלמדו בקורס: * יש לבחור תיאוריה מצבית אחת.
* יש לבחור תיאורית כריזמה אחת.
* יש לבחור בתיאוריה פיגמליונית או במודל הטווח המלא למנהיגות. בניתוח המנהיג, עליכם להתבסס הן על תכנים שנלמדו בכיתה והן על מקורות ביבליוגראפיים המופיעים בסילבוס.  בעבודה הנכם מצופים לשלב בין התיאוריות לניתוח דמות המנהיג על פי הסעיפים המפורטים בהמשך, ולהימנע מסקירה תיאורטית "נקייה" כמו גם, מ"אינוס" הדמות המנהיגותית כך שתתאים לתיאוריות שבחרתם.  באופן כללי, עליכם לעגן כל נימוק תיאורטי בתכנים ובדוגמאות מוחשיות המופיעים בסרט על המנהיג/ה: במעשיו בפועל, בנאומיו, בכתביו וכדומה.
ראשי פרקים לעבודה ** הקדמה: בה תציינו מדוע בחרתם בדמות מנהיג זו, ובאלו תיאוריות מנהיגות החלטתם לנתח אותה.

1 . רקע על המנהיג : כל מידע הקיים בסרט אשר מתייחס לרקע על ילדותו של המנהיג, להורים, להשכלה שרכש, לניסיון בעבודה/בחיים, דמויות שמהוות עבורו מודל הזדהות ואירועי חיים קריטיים (1-2 עמודים).
2. מסגרת הזמן ההיסטורית בה פעל המנהיג : תאור תקופת הזמן בה המנהיג היה במעמד משפיע מרכזי, מהם המאפיינים הגיאוגרפיים, פוליטיים, חברתיים, דתיים וכו' של התקופה בה צמח ופעל, האם יש מאפיינים מיוחדים שגרמו להגעתו לתפקיד המשפיע, האם צמח בתקופת יציבות או משבר.  חשוב לציין, שאין כאן המקום לסקור את פועליו של המנהיג.  הדגש הנו על תיאור וניתוח המצב = התקופה עצמה והחיבור של אותה תקופה לעלייתו של המנהיג (2 עמודים). במידת הצורך, רצוי להוציא מידע נוסף על התקופה בה פעל המנהיג ממקורות היסטוריים נוספים מלבד הסרט עצמו.
3. יעדי המנהיג : מהם המטרות והיעדים העיקריים שהמנהיג ניסה להשיג, האם היה לו חזון (תמונה ברורה של העתיד ומסגרת פעולות דרושות של-מנת להשיגה). אם כן, תאר את החזון ובאיזו מידה העביר אותו היטב לאחרים  (1-2 עמודים).
4. התנהגות המנהיג : באילו התנהגויות ושיטות השתמש המנהיג על-מנת להשפיע על מונהגיו, אנשים חיצוניים, מתנגדים וכו'. תנו דוגמאות ספציפיות של התנהגויות המנהיג שלדעתכם תרמו להשפעתו (5 עמודים). 5. השפעות ויחסים עם המונהגים : תארו את ההשפעה לטווח קצר וארוך של התנהגות המנהיג על המונהגים, כיצד הייתם מגדירים/מאפיינים את יחסי המנהיג עם מונהגיו (קרובים/רחוקים, יחסי תלות/ עצמאות, מידת שוויוניות וכו'), האם עזר למונהגים להתפתח, האם גרם למונהגים להגיע להישגים משמעותיים משל עצמם (3 עמודים).
6. הערכת הישגי המנהיג : ההשפעות וההישגים העיקריים של המנהיג (חיוביים ושליליים), באיזו מידה הצליח להשיג את המטרות/חזון שהציב לעצמו (1-2
עמודים).
הערה חשובה: בכל הפרקים הנ"ל (מלבד רקע על המנהיג) יש לשלב ניתוח באמצעות תיאוריות מנהיגותית שעמן בחרתם לנתח.
מנהיגות בארגון- עבודת סוף  הקדמה בעבודתנו נציג את דמותו המנהיגותית של קרטר, מתוך הסרט "המאמן קרטר",2005. בחרנו בדמות זו מאחר ומצאנו בתהליך המנהיגות אתגרים הנפוצים בהתמודדות של מורים ומחנכים רבים, גם עם התלמידים של היום. מנהיגותו הייתה לנו לדוגמא של מנהיגות שונה מהמקובל היום, המנהיגות הקשוחה הריכוזית אינה נפוצה במוסדות חינוך בארצנו, ולאחר החשיפה לפועלו של המאמן קרטר, תהינו למה לא בעצם. המאמן קרטר הינו מנהיג אשר פעל מתוך אמונה שניתן לשנות הכול, לעשות הכול ,רק עם נאמין שאפשר גם עם כל הסטטיסטיקות אומרות אחרת. בניתוח פועלו של המאמן קרטר השתמשנו בתיאוריה המצבית של רדין, תיאוריית כריזמת "המושג העצמי" והתיאוריה הפיגמליונית "חוללות עצמית". רקע
על המנהיג המנהיג בסרט הינו, קן קרטר, אדם שחור בשנות ה-40 לחייו, ממוצא אפרו-אמריקאי חי עם בת זוגתו בריצ'מונד ,שכונת מצוקה,אשר בה נולד וגדל וגידל את ילדו.בהיותו נער למד בתיכון ריצ'מונד, אשר רמתו לא גבוהה מרמת החיים המאפיינת את המגורים בשכונות אלו. קרטר הוא בעל חנות ספורט מצליחה כלכלית והוא שואף לפתוח חנות נוספת.בניגוד לרוב האוכלוסייה אשר גדלה בריצ'מונד, קרטר הצליח להימלט מעתיד שהיה צפוי לו.בהיותו תלמיד תיכון היה שחקן כדור סל אשר הגיע להשגיים מרשימים,זכה באליפות כלל אמריקנית בשני ענפים, עדין מחזיק בשיאים על קליעה אסיסטים, חטיפות, זכה במלגת כדורסל באונ' גורג מייסון. הישגיו המקצועיים של קרטר תלויים על גבי לוח אולם הספורט, ומהווים כגאווה עבור תיכון ריצ'מונד. קרטר, שלא רכש כל השכלה בחינוך והוראה, מקבל על עצמו תפקיד של-