משבר הבגידה בין בני זוג: הרומן האפלטוני אל מול פרשיית אהבים רומנטית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 91
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

הקדמה בגידה בין בני זוג הוא נושא כאוב ומורכב. נדמה כי המחשבה על בגידה, בין אם יבגדו בנו או בין אם אנו נבגוד בבני זוגנו, עוברת בראשו של כל אחד ואחד מאיתנו.
בחרתי בנושא זה מאחר והוא מאוד מסעיר ומרתק אותי ונדמה כי גם אם נקרא יותר תיאוריות ויותר מקרים של בגידות, שנחוו על ידי אנשים אחרים וננסה להבין היכן צריך לעצור ומה צריך לקרות על מנת לא להגיע למצב של התנסות כחוויה אישית, לא נוכל, לפחות לא כולנו להטיל וטו  ולהתחייב על הימנעות ממעשה זה.
ביחסים שבהם מתקיים אמון בין בני אדם, בגידה פירושה מעילה באמון זה, כלומר עשיית מעשה הנוגד את האמון שניתן בעושהו.
כאמור, בגידה היא הפרת אמון בין בני הזוג ואנשים שונים תופסים אותה בצורות שונות. עבודה זו עוסקת בנושא משבר הבגידה בין בני זוג ותסקור את נושא ה"רומן האפלטוני",  אל מול פרשיות האהבים הרומנטיות. אחת הבעיות הקשות שזוגות מתמודדים איתן הינה שיקום מערכת הנישואין ובעיקר האמון בין בני הזוג. נראה כי למרות הכעסים והעלבונות, כאשר קיימים רגשות חיבה בסיסיים בין בני  הזוג ויחסי הנישואין בעלי יסודות יציבים, ניתן יהיה להשתמש במשבר, כאמצעי לחיזוק ולהעמקת האינטימיות בין בני הזוג וכן לפיתוח דפוסי יחסים בריאים ומספקים ביניהם. אם כן,  עבודה זו תעסוק באופן ההתמודדות והטיפול במשבר.     אחד המשברים הקשים ביותר שיכולים לעבור על בני זוג הוא רומן מחוץ לנישואין של אחד מהם, המהווה טלטלה בחיי הזוג כשהוא נחשף ותוצאותיו יכולות להיות קטלניות ביותר לחיי הנישואין. תחושת האמון והביטחון מתנפצת לחלוטין.
רגשות רבים מתעוררים אצל הצד הנבגד וחשיפת הרומן, יכולה לגרום הן לנבגד והן לבוגד סבל וייסורים רבים לגבי המשך עתידם .הבגידה יכולה להתרחש בכל שלב בחיי הנישואין במיוחד על רקע אכזבות ותסכולים מבן הזוג שאינו מספק את הצרכים ואינו נותן מענה לציפיות. עולה כעס רב במרחב היחסים, התשוקה המינית יורדת, נוצרת התרחקות וזרות בין בני הזוג, המביאה לתחושת בדידות ועל רקע זה הם פונים לפתחי המילוט השונים, הכולל רומן מחוץ לנישואין.
הבגידה היא סימפטום המעיד על קשיים ביחסי בני הזוג , שמקורם בחסכים רגשיים ופיזיים כתוצאה מקונפליקט לא פתור. הבגידה נרקמת ומבטאת במעשים את מה שלא יכול היה להיאמר בגלוי ובאופן ישיר במרחב היחסים בין בני הזוג והיות שבני הזוג אחראים במשותף על יחסיהם הזוגיים כך הם גם שותפים למשבר הבגידה.
הדילמה המרכזית בזוגיות היא הבלבול בין אינטימיות לבין מיזוג. יש הבדל גדול בין יצירת יחסים אינטימיים לבין שימוש בזוגיות להשלמה עצמית, קיימים גם הבדלים בין המינים בנוגע לחוויית המיזוג. ( Carter & McGoldrick,
2 005).
עבודה זו תשים את זרקוריה על הסיבות לבגידה כחסך פיזי אל מול החסך הרגשי ואפשרויות הטיפול.