ניהול השיווק

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

ניהול השיווק- תקציר זהו סיכום הנלמד בקורס ניהול השיווק, תוכן הסיכום מפורט מאד.
ניתוח הסביבה החיצונית (הזדמנויות ואיומים) ניתוח הסביבה הפנימית (חוזקות וחולשות) הפירמה אמורה לנתח את מצבה ביחס לגורמים העיקריים הבאים:
1 .      הארגון בעצמו – המבנה הארגוני הקיים והנדרש, כישוריי הניהול של ההנהלה הבחירה…
2 .      כ"א – כישורי העובדים, השכלה, האקלים ארגוני ומוטיבציה.
3 .      מימון – האיתנות הפיננסית של הפרימה, היחס השוטף/המהיר, הסה"כ התחייבויות של הפירמה לגורמי חוץ.
4.      השיווק – הפריסה השיווקית של הפירמה, שליטה בצינורות השיווק, גודל ועומק, תיק המוצרים, מוניטין… 5.      טכנולוגיה – המערך הטכנולוגי הנמצא ברשות הפירמה, דחיפות השינויים הטכנולוגיים בענף בו פועלת. מודל PESTLE מודל חשוב נוסף המתבסס על הקביעה שחיותה של הפירמה נובעת מן הסביבה העסקית שבה היא פועלת ומניחה שסביבה זו מתחלקת לשתיים: סביבה קרובה (פנימית), והסביבה הרחוקה (חיצונית).
     הסביבה החיצונית/הרחוקה מוגדרת כמודל PESTLE – אלו הם ראשי התיבות      של ששת הסביבות המרכזיות החיצוניות היכולות להשפיעה על הפירמה: הפירמה אמורה לבדוק "האם בכלל" וכיצד כל אחת מן הסביבות הנ"ל רלוונטית לגביה ובאיזה אופן, איך היא יכולה להימנע "מפגיעתה" של הסיבה המסוימת ולחילופין איך היא יכולה לנצל את המתרחש בסביבה לטובתה. מודלים לאבחון מצבה של הפירמה קיימים מודלים רבים לקביעת האסטרטגיה של הפירמה להלן מספר בולטים בהם: א.      מולד DAY של B.C.G – (קבוצת יועצי בוסטון) אשר מציעים לחלק ה"יעאות" (יחידות עסקיות אסטרטגיות) לארבע קבוצות עקרוניות הנקבעות עפ"י היחס שבין שיעור הגידול והצמיחה של השוק ונתח השוק היחסי של הפירמה והם:
1 .      ילד בעייתי – מוצר / מותג בתחילת דרכו, תפקיד המשווק לסייע ולטפח אותו. במידה והמוצר לא יצליח הוא יהפוך לכלב שוטה.
2 .      כוכב  – יחידה עסקית בעלת פוטנציאל צמיחה גבוה ונתח שוק יחסי שהולך וגדל, תפקיד המשווק הוא לטפח אותה.
3.      פרה חולבת – מוצר שנמצא בבגרות ונמכר בכמויות גדולות ומהווה את עיקר המזומנים של הפירמה.
4.      כלב שוטה – מוצר שנתקל בקושי שיווקי בדר"כ בשלב החדירה או בשלב הגסיסה, פוגע במוניטין ולא מכניס כסף.
ב.      מודל ג'נרל אלקטריק – זהו מודל המאבחן את מצב הפירמה ביחס לשני משתנים:
1.      כוח המשיכה של התעשייה/הענף – מושפע ביציבות, עונתיות, הגנה ממשלתית, מקורות אספקה ותחרות.
2 . כוח העסקי של הפירמה בעצמה – מושפע מבעלות על פטנטים, איתנות פיננסית, שליטה בצינורות הפצה, מוניטין חיובי ובנוסף תיק מוצרים גדול.
מודל PORTER – – אחד מן המודלים שפיתח החוקר פורטר ואשר עוסק באבחון התחרות בענף בו פועלת הפירמה.
המודל ניקרא חמשת הכוחות וזאת כוון שפורטר קובע שאת מידת התחרות אותה בה נתקלת הפירמה מייצרים חמשת הכוחות הבאים והאיום שהם מפעילים כלפי הפירמה: