מחקר שיווקי על החטיף "אפרופו"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תקציר מנהלים חברת "אסם" היא אחת מחברות המזון הגדולות בארץ אשר הוקמה בשנת 1942 כחברת שיווק משותפת לשלושה יצרנים, שלאחר 4 שנים עברו לייצר תחת קורת מפעל אחד בבני ברק.
כיום, "אסם" מחזיקה בנתח שוק של כ-7% משוק המזון בישראל, ואחראית על ייצור ושיווק של מעל ל-2,000 מוצרים בעשרה אתרי ייצור הפזורים ברחבי הארץ ומשווקים באמצעות מרכזי הפצה אזוריים. כמו כן, בזכות היותה חברת בת של קונצרן המזון "נסטלה" העולמי, נהנית "אסם" מקשרי מסחר המתאפשרים לה בזכות מבנה הבעלות, וכן מאסטרטגיית התייעלות ברורה וסטנדרטים חדשים של איכות ומצויינות תחת מסגרת תקציבית ברורה, המציבים אותה בחזית תעשיית המזון הישראלית, ואף בשורה הראשונה של יצרניות המזון העולמיות.
בעבודה זו סקרנו וניתחנו את המותג "אסם" בישראל, מהניתוח שעשינו ניתן לראות כי מדובר בחברה יציבה, ותיקה, איכותית, בעלת מוניטין רב, גב פיננסי איתן ושם מותג חזק. עם זאת "אסם" נחשבת לחברה לא חדשנית ובעלת מותגים ותיקים, הפועלת בעיקר בשוק מקומי רווי ופתוח ליבוא מתחרה.
קטגוריית החטיפים המלוחים אותה בחרנו מתאפיינת בקניה מגוונת – הצרכן נוטה להחליף בין המותגים השונים לעיתים קרובות לשם גיוון וחידוש ולא בהכרח מחוסר שביעות רצון. לכן בחרנו להשיק מחדש את החטיף הטוב והמוכר "אפרופו" אשר יקרא מעתה  "AproParty" ויפנה לקהל הצעיר (פלוס) הרודף אחר החידושים, הריגושים והרצון להיות ייחודי ומגניב ובעיקר בסביבת חברים ובאירועים. התמקדות בפלח שוק יחיד זה יאפשר לנו להתאים את המוצר בצורה הטובה ביותר לצורכי הלקוח, לבדל את המוצר הקלאסי כייחודי, חדשני ו"קול". בעזרת כל הנ"ל ניצור מערך לקוחות נאמן למוצר. מאחר ומדובר במוצר מוכר על מנת לגרום לו להצליח ננקוט באמצעים הבאים:
מיצוב מחדש של המוצר כפונה לשוק הצעיר.
בניית תדמית צעירה וחדשנית.
פרסום המוצר בטלויזיה ובשילוט חוצות.
הורדת המחיר להגדלת האטרקטיביות בקרב הצעירים.
אנו מאמינים כי ביצוע פעולות אלו יחזיר ויעלה את "אפרופו" למודעות הצרכן הישראלי ויבסס את מעמדו כחטיף המוכר והאהוב בקרב פלח השוק אליו אנו פונים.
תוכן עניינים

2 . תקציר מנהלים.. 2
3 . תיאור המצב השיווקי הקיים.. 3
3 .1. מצבה הנוכחי של הפירמה בקטגוריה. 3
3 .1.1. הגישה השיווקית המאפיינת את הפירמה. 3
3 .1.2. תמהיל המוצרים של החברה. 3
3 .1.3. אסט' המיתוג של החברה. 4
3 .2. מצבו הנוכחי של המוצר. 5
3 .2.1. תיאור המוצר עפ"י מרכיבי התמהיל השיווקי (מוצר, מחיר, מקום, מאמצי קידום) 5
3 .2.2. השלב במחזור חיי המוצר. 5
3 .2.3. אסט' הבידול והמיצוב של המוצר. 5
4 . ניתוח הסביבה השיווקית. 6
4 .1. המתחרים (סביבת המיקרו) 6
4 .1.1. ניתוח הסביבה התחרותית עפ"י דגם חמשת הכוחות של פורטר. 6
4 .1.2. אפיון המתחרים העיקריים- מיהם ומהי הצעתם.. 7
4 .1.3. נתחי השוק של השחקנים העיקריים.. 7
4 .2. הלקוחות (סביבת המיקרו) 8
4 .2.1. פלחי השוק אליהם החברה פונה ומאפייניהם.. 8
4 .2.2. הגורמים המשפיעים על התנהגות הקנייה של המוצר. 8
4 .2.3. מאפייני תהליך הקנייה. 8
4 .3. הגורמים בסביבת המאקרו המשפיעים על פעילות החברה. 9
5. ניתוח SWOT  ומסקנות  (עבור החברה והמוצר אותו בחרנו) 10
6 . הגדרת יעדי התוכנית השיווקית. 11
7. האסטרטגיה השיווקית המוצעת. 11
7.1. אסטרטגיית הצמיחה עבור הפירמה. 11
7.2. קביעת שוק המטרה. 11
7.3. אסטרטגיית הבידול והמיצוב. 11
7.4. קביעת מרכיבי התמהיל השיווקי 12
7.4.1. המוצר. 12
7.4.2. המחיר. 12
7.4.3. המקום (ערוצי ההפצה, מס' גורמי הביניים) 13
7.4.4. מאמצי הקידום (פרסום, יחסי ציבור, קידום מכירות, מכירה אישית) 13
8 . ביבליוגרפיה. 14
9. נספחים.. 15