טכנולוגיה בחינוך

תקציר העבודה

תקציר – טכנולוגיה בחינוך המאפיינים הבולטים של הטכנולוגיה בימנו הם  התפתחותן המהירה של טכנולוגיות מחשבים ותקשורת.
טכנולוגיות אלו חדרו לתחומים רבים בחיינו וחוללו מהפכה של ממשית בחיי היום-יום, בחברה בתרבות ובבית הספר .  בעבודה זאת התמקדתי בטכנולוגיה בחינוך כפי שהיא באה לביטוי על פי מספר מאמרים שהדון בהם והסבירם,  הנושאים בהם הדון מהי טכנולוגיה התהליך הטכנולוגי מהו כלי אפיון הכלים הפתוחים סביבה לימודית עתירת טכנולוגיה המפגש בין טכנולוגיה וחינוך  ושימוש בתוכנות הקשר בין מדע לטכנולוגיה המרכיבים של סביבה לימודית תפקידו של המחשב בתפיסה הפדגוגית תפקידו של המורה בסביבה מתוקשבת מהותה של המצאה טכנולוגית תפקידי הכתיבה וסוגי כתיבה(תקשורת,הבעה,חשיבה) כתיבה רפלקסיבית שימוש בטקסט בסביבת למידה  מתוקשבת הערכת אתרים תוכן עניינים
תוכן עניינים.. 2
טכנולוגיה בחינוך. 3
מבוא.. 3
טכנולוגיה מהי?.. 3
הגדרות לטכנולוגיה  : 3
תכונות שניתן ליחס לטכנולוגיה: 4
התהליך הטכנולוגי 4
"אפיון הכלים הפתוחים", 5
מהו כלי 5
מיון כלים.. 5
מיון לקטגוריות שונות של כלים.. 5
מיון לפי  דרגת האוטומטיות של הבקרה.. 5
התוכנות, בהם אנו משתמשים, הן כלים פתוחים. 6
מאפייני  הכלים הפתוחים.. 6
כתיבה רפלקסיבית מהי?.. 7
המפגש בין טכנולוגיה וחינוך לגבי השימוש בתוכנות.. 7
מה בין מדע וטכנולוגיה?.. 8
הקשר בין טכנולוגיה ומדע. 9
מה  הקשר בין מדע לטכנולוגיה. 10 סביבה לימודית עתירת טכנולוגיה. 11
המרכיבים של סביבה לימודית.. 11
תפקידו של המחשב בתפיסה הפדגוגית.. 12
הכרת המאפיינים של כלים ממוחשבים ושימוש מושכל בפונקציות שלהם.. 13
נגישות למידע. 14
מימניות  מחשב שיש לרכוש.. 14
תפקיד המורה בסביבה מתוקשבת.. 15
דגשים לתפיסה הפדגוגית.. 15
דיון לנושא סביבה לימודית עתירת טכנולוגיה.. 16
מהותה של המצאה טכנולוגית.. 16
הכתיבה הרפלקסיבית: 19
הסבר  וניתוח המשפט.. 19
תפקיד הכתיבה בסוגי הכתיבה.. 19
הכתיבה הרפלקסיבית.. 21
דיון לגבי השימוש בטקסט.. 22
קריטריונים להערכת  אתרים.. 23
סיכום..
5 בבילוגרפיה.. 26
טכנולוגיה בחינוך מבוא
אחד המאפיינים הבולטים של הטכנולוגיה בימנו הוא  התפתחותן המהירה של טכנולוגיות מחשבים ותקשורת, טכנולוגיות אלו חדרו לתחומים רבים בחיינו וחוללו מהפכה בחיי היום-יום, בחברה בתרבות ובבית הספר. מבחינה תרבותית, ניתן לומר כי הפאן הבולט ביותר של טכנולוגיית המחשוב הוא מרכזיותה בתחום המידע. כדברי ג. סלומון, "היא משתתפת בהפיכת העידן שאנו חיים בו לעידן המידע והופכת את שבילי התקשורת שלנו ל'אוטוסטרדת מידע' . אין כל  ספק, שזהו שינוי משמעותי בכל הקשור למידע:  בדרכי התקשורת להעברת המידע , בארגון של המידע, הזמינות שלו , דרכי הגישה למידע וכן באופני הייצוג של המידע כטקסטים דיגיטליים.
 מהפכה המידע והנגישות למידע באה לביטוי כאשר אנו מחפשים מידע לצרכים שימושיים, והשפעתה ניכרת בחיי היום יום  הפרטים ,  המקצועיים וכן בתחום  ההוראה ובתחום האקדמי. כך למשל הטכנולוגיה מציעה אפשרויות תקשורת חדשות למטרות לימודיות, משכללת את טכנולוגיית הכתיבה, משנה את דרכי הגישה לטקסטים ואת דרכי איסוף הנתונים ושמירתם ומרחיבה את האפשרויות לחקירה ואת האמצעים ליצירה ולהפצה של ידע חדש.
מהי  אם כן טכנולוגיה וכיצד היא משתלבת בתקופה הנוכחית?
 האם מתפקידה  לענות על צורך האנושי  לפתור בעיה,  או שתפקידה לפתור בעיות קיומיות של האדם  ולחזות את העתיד  ? האם מהותה של המצאה טכנולוגית היא בראש ובראשונה שינוי בתפיסה החברתית ? בדיון זה ננסה להבין את מהות הטכנולוגיה וכיצד היא באה לביטוי  בתחום החינוך.