עבודת סמינריון בנושא תוכנית מהל"ב - תוכנית ויסקונסין הישראלית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007

תקציר העבודה

הבעיות המובנות במודל הכלכלי של תוכנית מהל"ב:
כפי שתיארנו בפרק הקודם, התוכנית כפי שהיא מיושמת בישראל, שמה בעיקר דגש על קיצוץ בקצבאות רווחה ומכאן נובעות הבעיות המובנות שהיא טומנת בחובה. עפ"י המודל שגובש בארץ, מרכזי ההשמה מתוגמלים באופן ישיר לא עפ"י מס' האנשים שהם הצליחו לשים בעבודה קבועה אלא עפ"י מס' הגמלאות שהצליחו לשלול בצורה זו או אחרת- כל מצב של נשירה מהתוכנית, שלילת גמלה ע"י המרכז כמו גם השמה בעבודה, מביאה לסגירת תיק, כאשר כל מרכז מקבל תגמול על מס' התיקים שנסגרו ובעצם על כמות העומס שהצליח 'להוריד' ממשרד הרווחה.
מצב זה היטיב לדעתנו לתאר הכלכלן מרדכי פרנקל, מנהל מחלקת המחקר לשעבר בבנק ישראל: "… מערכת התמריצים מכוונת יותר להשגת הפחתת תשלומי הרווחה, מאשר להשגת שילוב מוצלח בשוק העבודה… תמריצים אלו יוצרים מצב בו רווחיו של המפעיל נגזרים ישירות מצמצום ההוצאות על רווחתם של המשתתפים בתוכנית. הקצב המהיר והבלתי הגיוני בו נדרש המפעיל לצמצם אחוז עצום ממספר מקבלי הבטחת ההכנסה, בשילוב עם העובדה כי אין ביכולתו לייצר מקומות עבודה בעצמו, ממריצים את המפעיל להוציא משתתפים ממעגל הבטחת ההכנסה בכל דרך שהיא, ולאו דווקא על-ידי השמתם בעבודה". (מתוך נספח לנייר עמדה שהוגש לועדת גדיש) יתרה מכך, על מנת לזכות במכרז של משרד הרווחה, חייב כל מרכז לפרט את ההוצאות הצפויות לו כתוצאה מיישום התוכנית ולכן נוצר מצב שבו הוצאות מוצהרות נמוכות על שירותים, מגדילות את הסיכויים לזכות במכרז. כמו כן, המרכז יקבל תגמול נוסף על חיסכון בהפעלת התוכנית לעומת הצעתו המקורית. בתוכנית מופיעים גם תמריצים שליליים המונעים רווחים ומטילים סנקציות כספיות על חריגה כלפי מעלה מתקציב ההוצאות המוצהר.
עיקרי התמריצים בתחילת התוכנית:
תוכן:
מבוא
סקירה ספרותית והיסטורית ניתוח הבעיות המובנות בתוכנית ניתוח הגורמים לשלילת גמלה וסקירת בעיות ביישום התוכנית סיכום הנתונים המלצות ביבליוגרפיה ·        נספח א': ריאיון.
מבוא:
במסגרת עבודה זו בחנו את תוכנית ויסקונסין הישראלית הקרויה 'תוכנית מהל"ב'- מהבטחת הכנסה להכנסה בטוחה. כתוצאה מבחינת התוכנית ויישומה בישראל נתקלנו בבעיות אשר ניתן להגדירן כבעיות מבניות חמורות ובהתאם לכך התחלנו לבסס את הסברה כי תוכנית מהל"ב אינה הוגנת ואינה כה מועילה לחברה כפי שהיא מתיימרת להיות. ע"מ לבחון זאת ניסחנו את עיקרי הסמינריון בצורה הבאה:
שאלת המחקר:
מטרתה הראשית של תוכנית מהל"ב כפי שהוגדרה מראש, היה להביא לצמצום ניכר במס' מקבלי הגמלאות. התוכנית אומנם הצליחה להשיג את מטרתה, אך האם עשתה זאת באמצעות השמות בעבודה או שמא נעזרה באמצעים אחרים על מנת להשיג מטרה זו?
הנחת המחקר: בשל הבעיות המבניות בתוכנית ,סביר להניח שנמצא כי מרכזי התעסוקה פעלו בדרכים שונות ומגוונות ע"מ להביא ליציאת הפרטים מהמערכת לאו דווקא על דרך של השמה בעבודה אלא בעיקר בדרכים אחרות וזאת בשל ניגוד עניינים מובנה בין האינטרס החברתי לבין האינטרס של המרכז.