זרימה שלילית ברשת : הטרור והאינטרנט

תקציר העבודה

זרימה שלילית ברשת : הטרור והאינטרנט יוני 2009
הטרור הוא תופעה גלובלית המאיימת על מדינות רבות. מרבית ארגוני הטרור משתמשים בדרך פעולה דומה על מנת להשיג את יעדיהם הפוליטיים, האידיאולוגיים והדתיים. ארגוני הטרור פועלים לפי עקרונות משותפים שניתן לכנותם אסטרטגית הטרור.  יותר ממאה הגדרות שונות ניתנו ע"י חוקרים למושג טרור. חלק מההגדרות מתמקדות באופי הקורבנות, חלק מתייחסות לקורבנות כאל אמצעי לא רלוונטי וחלקן האחר מתייחסות למעשה הטרור עצמו. ריבוי ההגדרות נובע בראש ובראשונה מהשימושים הרבים הנעשים במושג לתיאור תופעות בתחום הפרט והמדינה גם יחד.
לדוגמא:
הגדרת משרד החוץ האמריקאי לטרור: …definition of terrorism contained in Title 22 of the United States Code, Section 2656f(d). … The term “terrorism” means premeditated, politically motivated violence perpetrated against noncombatant targets by subnational groups or clandestine agents, usually intended to influence an audience. הגדרת ה- FBI לטרור: Terrorism is the use of force or violence against persons or property in violation of the criminal laws of the United States for purposes of intimidation, coercion or ransom. Terrorists often use threats to create fear among the public, to try to convince citizens that their government is powerless to prevent terrorism, and to get immediate publicity for their causes. על פי הגדרת ה-FBI טרור הוא שימוש לא חוקי בכוח או אלימות כנגד אנשים או רכוש על מנת להפחיד את הממשלה, האוכלוסייה האזרחית או כל חלק אחר במדינה למען מטרה פוליטית או חברתית. ההגדרה של מכון טריאסט-שריג לטרור: "הטרור משתמש בפגיעה באנשים שאינם לוחמים, וקורבנותיו נבחרים באקראי כהדגמה ליכולתו לפגוע בכל מקום ובכל עת.“ ואכן טרור הוא סוג של לוחמה פסיכולוגית, כאשר הקורבן אינו המטרה אלא האמצעי בלבד.
חוסר ההבחנה בבחירת הקורבנות מעביר מסר חזק וברור – זה יכול לקרות לכל אחד. עובדה זו גורמת לכך שהטרור פוגע באוכלוסיות שלמות. בעקבות אירועי ה 11/9/2001 הגדרת המונח "טרור" זכתה ל"מתיחת פנים" משמעותית בחוק החדש בארה"ב Patriot Act.  . כך למשל עשוי עתה מונח זה לכלול פעולות מחאה כנגד השלטון, חדירה למחשבים של רשויות ממשלתיות ופעולות נוספות שאינן בהכרח בעלות גוון טרוריסטי מובהק.
ניתן לחלק את הפגיעה מטרור לשלושה מעגלים:
המעגל הראשון, המיידי. כל אותם הנפגעים פגיעה ישירה, נהרגים, נפצעים, נחטפים או מוקפים מראות מזעזעים. המעגל השני הם כל אותם האנשים שנמצאים במצב של דאגה לשלום יקיריהם. הם שרויים בתחילה במצב של חוסר וודאות, מחפשים עדויות ולבסוף נאלצים להתמודד עם אבל, שכול או נכות. המעגל השלישי רחב הרבה יותר והוא כולל את כל מי שחש תחת איום בגלל שהוא חש קרבה לנפגעים.
הן קרבה פיזית והן קרבה על בסיס זהות. אלה כל אותם האנשים שניתן לכנותם ניצולים .
בעידן המודרני מתרחב מעגל זה דרך החשיפה המסיבית לאירועים באמצעי התקשורת בזמן אמת ובצבע. ללא רשימה ביבליוגרפיה