ניתוח מעמיק של בתי שרדר/ חריט ריטפלד ,Fallingwater פרנק לויד רייט ,בית לוין(השגרירות הרוסית)/ יהודה מגידוביץ'

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

קורס:תולדות האדריכלות מ- 1900 ועד ימינו בתי שרדר/ חריט ריטפלד (1924) Fallingwater פרנק לויד רייט ((1937
בית לוין(השגרירות הרוסית)/ יהודה מגידוביץ' (1924) סמסטר ב', 2007
בית שרדר נבנה באוטרכט, הולנד, עבור גברת טרוס שרדר וילדיה על ידי חריט ריטפלד שהשתייך לתנועת הדה סטייל. כדי להבין את הרעיון שעומד מאחורי הבית נצטרך תחילה להבין את הפרדיגמה של תנועת הדה סטייל בראשותו של פיטר מודריאן- בבית שרדר קים ניסיון מוצלח של ריטפלד לפרק את החלל והזמן דרך הפירוק של הקוביה – בדומה לקוביזם שבציור המנסה להציג אובייקט מכמה זוויות ראיה בו זמנית. בית שרדר של ריטפלד מתנהג בצורה דומה. מבחינה חיצונית, הבית מורכב מאוסף של משטחים מוסטים זה מזה בגדלים שונים. חזיתות הקוביה המסורתית נעלמות ומתקבלות חזיתות תלת מימדיות, דינמיות, המייצרות יותר ממבט אידיאלי אחד.
Fallingwater   נחשב לאחת היצירות הארכיטקטוניות המשפיעות והמרהיבות ביותר של המאה ה- 20.
הוא מבנה שהשפיעה עלי בצורה משמעותית באופן בו הוא מתמזג עם הסביבה הטבעית ומהכוח בו אלמט תלת מרחבי יכול להפנט את חוש האדם. לעולם לא הזדמנה לי האפשרות לחקור אותו לאשורו עד לעבודה זו…יש המחשיבים את פרנק לויד רייט כאחד מחלוצי המודרניזם באדריכלות ומייחדים את סגנונו בשם "מודרניזם אורגאני". רייט אכן יצר אדריכלות אורגנית – אדריכלות שמנסה להשתלב באופן טבעי והרמוני עם ההקשר שבו היא נתונה, והחשוב ביותר – בקשר בין האתר למבנה. בנושא זה הוא הושפע רבות מהאדריכל והמעצב האמריקאי גוסטאב סטיקלי. ב- 1934 החל רייט לבנות עבור אדגר ג'יי קאופמן ומשפחתו בית קיץ.
בית לוין נבנה בשנת 1924 ע"י האדריכל יהודה מגידוביץ ששימש גם כמהנדס העיר תל אביב.סגנונו של מגידוביץ הושפע מהסגנון הקלסיציסטי והניאו-בארוקי האירופי של סוף המאה הקודמת ותחילת המאה הנוכחית. הוא הרבה להשתמש בקשתות רנסנסיות עם פילאסטרים בפינות, המעוטרים בכותרות פסודו-רנסנסיות. באותה תקופה פעלו בארץ שני זרמים עיקריים. אדריכלות מודרנית- הסגנון הבין לאומי שהתבטא במבני הבהוהאוס.(חשוב לצין כי הסגנון היה עוד בחיתוליו וקיבל ביטוי חזק יותר בשנות השלושים). הזרם השני הוא הסגנון האקלקטי. הסגנון האקלקטי (לקטני) הינו סגנון אדריכלי שהיה נפוץ בישראל בשנות ה-20 ועיקרו הוא שילוב ומיזוג בין מאפיינים מן המזרח ומאפיינים מן המערב.