סימנריון בנושא פמיניזציה של במערכת החינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2000
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

מבוא
פעמים רבות שומעים פסוקים, כגון "קבוצה זו זקוקה למנהיג חזק" "או מנהיג יכול לקדם את עמו" או "מוסד זה צריך מנכ"ל טוב" ההתעניינות במנהיג ובמנהיגות היא עתיקת יומין ומגלים את עקבותיה של התעניינות זו במסמכים הכתובים הקדומים ביותר ובדרכי ההגות של הקדמונית, תמיד נשאלה השאלה האם תכונות במנהיג עוברות בתורשת או שזה פכי אמון ונכונות נרכשות. (מיכה פופר 1994 עמ' 60).
אם נתבונן לא בקובץ מקרי של אנשים אלא בקבוצות שסביבך תיווכח כי בכל קבוצה יש חלוקת תפקידים תהיה אשר תהיה מטרת הקבוצה עבודה למודים, קיום ופריה, רבייה, משחק או כל מטרה אחרת כמעט לא תמצא מצב שהכל עושים הכל, אלא כל אחד ממלא תפקיד מסוים. אבל תוכל לראות אנשים הממלאים תפקידים שהים וגם כן בינם נמצא אחד הוא הדומננטי או המוביל ביניהם.
בבית הספר נושא המנהיגות הוא נושא חשוב ויש הרבה מקרים שמנהל מתמנה לבית הספר והוא מחולל מהפך או אתה מאוד רואה שמנהל מאוד רוצה לקדם את ב"ס והדבר לא מצליח ולכן רואים שיש הרבה תחלופה של מנהלים, ויש לציין שבתקופה האחרונה נכנסות מנהלות למערכת החינוך מכיוון שגברים נוטשים את המערכת לטובת הנשים.
מערכת החינוך משקפת את מבנה יחסי הכוח בין המינים בחברה. חלוקת העיסוקים המבנית בין המינים והדירוג ההירארכי הכרוך בפיזור מפלה של משאבים דבורים נטועים במערכת החינוך כמו סביבתה ריכוז הנשים בחינוך הולך ומתרחב.
יסוד החלוקה האנרכי משתקף בהתפלגות כוח האדם לפי מין מהגן ועד האוניברסיטאות ובפירמידות דרגות השכר והתפקידים. המגמות המסתמנות אינן מבשרות על שינוי בעתיד, ההומוגניות הגוברת של כוח ההוראה והיתרון היחסי הבולט בתפקידים הברורים שיש לגברים מלמדים על  התחזקות המבנה הקיים ובמגזר הדרוזי.  ההוראה היא מהמקצועות הנשיים הבולטים בישראל לצד פקידות סיעוד ועבודה סוציאלית, היא מרכזת בתוכה צבור גדול מאוד של נשים ובמיוחד בבתי ספר יסודיים. מתוך 100,000 עובדי חינוך קרוב 80% הם נשים. בחינוך הערבי יש גדול מתמיד של שעורי הנשים בכל כמות החינוך. בתשנ"ג היו 53,7% נשים לעומת 42,7% בתשמ"ו 47,4% בתשמ"א.
בחטיבות הביניים היו בתשמ"ג 32,6% נשים לעומת 28,8%, בשמ"ו 22,9% בתשמ"א, ובחטיבות העליונות היו 26,4% נשים לעומת 19.89% ובתשמ"ו 19,5%.
בחינוך הערבי היסודי 9,2% מנהלות 6,3% סגניות, במגזר הדרוזי יש רק מנהלת אחת בדאלית אל כרמל  מנהל בית ספר יסודי. במגזר כזה עדיין לא מקובלת העבודה שנשים יקבלו תפקידים ניהולים. לכן רציתי לדבוק במחקר שלי האם קיים הבדל במנהיגות גברים או נשים במגזר הדרוזי יש לציין שהמחקרי משקף את דעת שתי בתי ספר דרוזים אחד עם מנהלת ואחד עם מנהל.
תוכן העניינים
מבוא – 1
פמינזציה של מנהל החינוך — 3
השקפות היסטוריות על מנהיגות –.. 5
הגדרת המנהיג . 7
סוגי המנהיגים .. 8
המחקר 17
אוכלוסיית המחקר – 17
רקע תיאורטי על בתי הספר ועל החברה הדרוזית — 17
שאלות המחקר — 19
השערות המחקר -.. 19
כלי המחקר 19
סיכום ומסכנות –… 24
ביבליוגרפיה –
5 העבודה בפונט 14