מדיניות האסדרה של ועדת בכר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

מבוא
במדינת ישראל מוסדרים תנאי הכניסה למספר ניכר של עיסוקים. בולטים בניהם החוקים המסדירים כניסה לעיסוק בעריכת דין, רפואה, ראית חשבון, יעוץ השקעות ועוד הרשימה ארוכה וכוללת מגוון רחב מאוד של תחומי עיסוק.
התערבותה זו של המדינה המקיימת מערכת של הגבלות והיתרים מזה וסמכות לאכיפתם מזה מהווה מסגרת חוקתית לפרטים המשתייכים אליה במטרה לווסת את פעולותיה של החברה ולפקח עליהן וכן על מעשיו של הפרט והארגונים הפועלים בתחומה במטרה להביא לרווחה מרבית של הציבור ולהגן על הציבור מפני כשלים כאלו או אחרים הנובעים מפעילות של הפרט שאינם עומדים בקנה אחד עם האינטרס הציבורי כפי שהוא נתפס ע"י הרשות השלטונית.
לכאורה, ציבור לקוחות הנזקק לשירות מקצועי מסוג כלשהוא אינו מפיק תועלת מהגבלת הכניסה של בעלי המקצוע לענף, ככל שהכניסה חופשית יותר, יכנסו בעלי מקצוע רבים יותר, ההיצע יגדל, המחירים ירדו, ומגוון איכויות השירות ירבה, אך האם הכלים המצויים בידיו של אדם פלוני ממוצע מספיקים לבחון את יכולתו המקצועית של בעל עיסוק כזה או אחר? האם הליקוי ביכולת ההערכה המקצועית עלול להוביל לפגיעה באדם המחפש את השירות או בהקשרים מסוימים לפגוע גם במי שאינם צדדים לעסקה?
בשנת 2004 הוקמה ועדת בכר אשר בחנה את המבנה התחרותי בשוק ההון, בעקבות המלצותיה, החליטה המדינה להתערב ולהחמיר את תנאי הכניסה לעיסוק במקצוע הביטוח.
מטרת העבודה לבחון את התועלת שצמחה, אם בכלל ולמי, בהתערבות השלטונית של המפקח על שוק ההון והביטוח שבאה בעקבות המלצות ועדת בכר בדרישה להחמרת תהליך ההכשרה והרישוי  של סוכני ביטוח.
מחקרים  ומאמרים רבים נכתבו בנושא ועדת בכר והרפורמה בשוק ההון מההיבטים הכלכלים, בחנו את ההשלכות על הבנקים, על הציבור על חברות הביטוח, אולם לא נתקלתי במחקרים שבחנו את נושא הרישוי והשלכתו על הציבור, וזהו נושא המחקר שבו תעסוק עבודתי.
לצורך כך אציג בתחילה מהי רגולציה בכלל, החל מהגדרתה, תוך דיון תיאורטי על ההצדקות הנורמטיביות לקיומה במדינה דמוקרטית, בהמשך  אבחן את  הרגולציה שהתרחשה בתהליך ההחמרה בתנאי הכניסה למקצוע הביטוח שהותקנה בעקבות המלצות ועדת בכר.
על מנת לבחון את סוגיה זו איעזר בניתוח אמפירי של תמונת המצב בענף הביטוח ערב כניסת התקנות לתוקף והמתרחש בענף הביטוח בשנת 2007 כשנה לאחר יישום המלצות המפקח על הביטוח, הניתוח יתבסס על ראיונות עם נציגים מסוכנויות וחברות ביטוח, ראיונות עם חברות השמה המתמחות בענף הביטוח, ראיונות עם נציגים מגופים העוסקים בהכשרה ויסתמך על הדו"חות השנתיים של הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון.
ולבסוף אבחן מקרה בוחן דומה שהתרחש במדינה בשנת 1997.
תוכן עניינים
נושא                                                                                                                 עמוד מבוא -…                3
רקע תיאורטי –..                4
            מהי רגולציה …………………………………………….                   4
            הצדקות נורמטיביות לקיומה של רגולציה …………………                    5
            רגולציה הלכה למעשה …………………………………..                   7
            מתודולוגיה ………………………………………………                   8
רקע היסטורי-..
-.               10 ניתוח  ..
–                13
            עלות הבחינות              14
            עלות הכשרה והיקף שעות הלימוד ..                        15
רמת הידע הנדרש לבחינות –..                        16
            הגופים העוסקים בהכשרה –..             17
            תקופת התמחות —               19
            התמודדותם של המעסיקים –.             20             גיוס עובדים ..               21
            הסוכנים הותיקים —              22
            ההשלכות על מועמדים חדשים -..                        23
            ניתוח משווה ..              27
דיון  —                 29  סיכום -..                 35
ביבליוגרפיה               36