מחקר משפטי - שותפות במקרקעין - פירוק השיתוף

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007

תקציר העבודה

עבודה מסכמת חלק ד: הניתוח המשפטי הנושא – שותפות במקרקעין – תת נושא פירוק השותפות השאלה המשפטית – מהי סמכותו של ביהמ"ש בהחלטה על פירוק שותפות במקרקעין?
(א)   מבוא ועקרונות יסוד עקרונות היסוד אותם אעלה במחקר משפטי זה הם עקרון השותפות במקרקעין ואתמקד בעיקר בהשלכות של פירוק אותה שותפות. העקרונות המרכזיים בנושא זה הם חלוקת הרכוש באם מתאפשר ע"י הדין ובאם מתקבל ע"י ביהמ"ש כאשר אין הסכמה בין השותפים. מכירת הרכוש על מנת לסיים את השותפות והוראה על מכירה זו ע"י ביהמ"ש – מתי? ובאיזו דרך?. כמו כן נדון בעקרון החלוקה בעין ועקרון הדווקנות החלוקתית על פני מכירת הרכוש והשיקולים לכך (בעיקר במשפט הישראלי).
1.    מונחים מרכזיים: מילון משפטי עברי-אנגלי/ אנגלי-עברי אלישבע שקד (נספח א'): נדל"ן – Real Estate; פירוק השיתוף – Dissolution of Partnership; פירוק חברה –  Dissolution of a Company, Liquidation of Company, Winding Up of a Company; פירוק ע"י ביהמ"ש – Winding Up by Court; שותפות – Partnership; שותפות לעסקה בודדת – Joint Venture.
מילון משפטי אנגלי-אנגלי – Black's (נספח ב'):
הגדרת המונחים – Co-owner, Dissolution.
אופציית התזאורוס באתר Wilson  (נספח ג'):
חיפוש מילים נרדפות ל Winding Up Partnership, Dissolution of Partnership.
מילון משפטי אנגלי-אנגלי – Jowitt's (נספח ד'): הגדרת המונחים – Co-owner, Joint Tenancy.
2.       אנציקלופדיות:
אתר Lexis.com- Judicial order for liquidation by sale or in kind – צו משפטי לפירוק ע"י מכירה או ייחוד (חלוקה) (נספח ה'). ביישום הצדק בביהמ"ש בחישוב ופירוק בנושאי שותפות ינחה ביהמ"ש מכירה של נכסי השותפות כהכרח לפירוק השותפות. מכירת נכסי שותפות בפירוק לא יצוו במידה והנסיבות מראות כי המכירה לא יעילה וחלוקה עדיפה לאינטרס הצדדים. ביהמ"ש ייקח בחשבון כאשר אחד השותפים טוען שזכותו לרכוש את החלק שנשאר ולהמשיך ולקיים את העסק ללא פירוק השותפות ע"י מכר. היעדרות הוכחה המראה על ערך הנכסים בשוק הפתוח תקשה על ביהמ"ש להחליט האם מכר יהיה רווחי או שהשארת ההחלטה לצדדים ובכך ימנע אומדן הצדק תחת הנסיבות. ערך זה הפנה אותי לפס"ד אנדרוליס16 אותו בחרתי למחקר כיוון שהוא עוסק בנושא סמכותו של ביהמ"ש להורות על מכירה של מקרקעין בפירוק שותפות במקרקעין.
אתר LexisNexis Butterworth: Co-ownership, Commonhold land, פרוש המושג Termination of Commonhold (נספח ו'): כאשר ביהמ"ש: א. נותן צו פירוק תוך כיבוד חברת הרכוש המשותף ו- ב. לא העניק הוראת המשכיות תוך כיבוד חברת הרכוש המשותף. (ב)    חקיקה –