דוח מכין ודוח מסכם כוללגרפים וחישובים

תקציר העבודה

ניסוי מס' 6 – קביעה ספקטרוסקופית של הרכב קומפלכס בשיטת JOB מטרות הניסוי:
-הכרות עם ספקטרוסקופיה ושימושיה לקביעות אנליטיות.
-הכרת הספקטרופוטומטר ודרכי פעולתו.
-הכרת שיטות לקביעת הרכב קומפלכס באמצעות מדידות ספקטרוסקופיות פשוטות.
מבוא
בניסוי זה נשתמש בשיטת הספקטרוסקופיה על מנת למצוא הרכבים של 2 קומפלקסים שונים – קומפלקס המורכב מיון ברזל (Fe3+) עם ליגאנד של תיוציאנט (SCN-), שאת הרכבו נצא באמצעות שיטת השינויים המתמידים וקומפלקס המורכב מיון ברזל  (Fe2+) וליגנדים ממולקולות 1,
1 0 – פננטרולין, שאת הרכבו נמצא בשיטת היחס המולי.
ספקטורסקופיה היא תחום מחקר שבו נמדד ספקטרום של רמות אנרגיה או ספקטרום של תדרי קרינה אלקטרומגנטית כמו למשל תדרי אור. בניסוי זה נשתמש בספקטרוסקופיה כדי לקבוע הרכב מולקלורי של חומרים שונים ע"י מדידת בליעת האור שלהם.
האור הנראה מורכב מקרינה אלקטרומגנטית באורכי גל רבים (nm400-800). קרינה אלקטרומגנטית היא קרינת אנרגיה שנוצרת כתוצאה משינויים של מטען חשמלי. שינויים כאלה מייצרים שדה חשמלי ושדה מגנטי המתפשטים במרחב יוצרים את הקרינה. לקרינה יש מספר מאפיינים: תדירות הקרינה ,אורך גל ,עוצמת שדה,  והספק . אטומים ומולקולות מסוגלים לבלוע  את הקרינה ולהגדיל בדרך זו את האנרגיה האצורה בהם. תהליך בליעת האור הנו סלקטבי, כלומר כל חומר יבלע במידה שונה קרינה באורכי גל שונים.ספקטרום בליעה הינו ההתפלגות של מידת הבליעה של קרינה על ידי חומר מסויים כפונקציה של אורכי הגל השונים – לכן לחומרים שונים ספקטרום בליעה שונה.

ללא מקורות