סקר ספרות בניהול: 1. ניהול רב פרויקטאלי, 2. מתודולוגיות לניהול פרויקטים, 3. סביבת פרויקט יחיד, 4. ניהול פרויקטים, 5. תכנון ביצוע בבקרה, 6. סביבה רב פרויקטלית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

פרק 3
– סקר ספרות
1 .                     
3 .1                      מבוא
ייעוץ הוא תהליך או מאורע נקודתי, שמאפייניו הם העברת ידע והנחיות שמקורן בהשכלה, ידע מצטבר וניסיון מקצועי במקרה שלנו תכנון חשמל. חברת ייעוץ היא שתחתיה עובדים אנשים שנותנים את הייעוץ, אך מהי המטרה של חברה? כמובן רווחי הון וצמיחה. אך במקרה ארגון הנדון, קורה מה שבמאמרו של יועץ לאסטרטגיה ארגונית, דני גל מקנה "סחור סחור" (גל, 2005). דני גל בחן במאמרו חברות ייעוץ ומציין: "ניתן להמשיל את השינויים הטקטיים הנעשים היום בארגונים למצבה של ספינה, אשר עוגנת בלב ים, ואשר מפליגה סחור סחור מסביב למרכז העגינה.
מבחינת היושבים בספינה נראה הדבר כאילו היא מפליגה, אך מבחינת הצופים מבחוץ נראה כי הספינה סובבת סחור סחור ללא כל התקדמות משמעותית".
תיאור מדויק של ארגון הנדון, אך נראה מה הוא ממליץ לשיפור המצב:
"ארגונים שרוצים לא רק לשרוד אלא גם להוביל בתחומם, חייבים לפתח לעצמם יכולת להשתנות ולהתארגן מחדש לאור המציאות המשתנה.
יכולות אלו צריכות להיות תוצרת בית ולא כאלו המסתמכות באופן בלעדי על ייעוץ חיצוני. למידה ממקורות חיצוניים יכולה להיות אפקטיבית רק אם היא נעשית על בסיס הבנה עמוקה של המודלים המנטאליים הקיימים. קיום תהליכי חשיבה בתוך ארגון מאפשרים למשתתפים בתהליך לראות בידע המפותח כידע שלהם ובכך לאפשר את יישום הרעיונות החדשים בלא התנגדות", שלא ראינו מההיכרות עם הארגון. נושא הזה בוהק בראשו של סמנכ"ל, למרות רצונו אין ברשותו כלי שיסייע לו, לכן הגדרנו אותו כלי כמתודולוגיה לניהול רב פרויקטאלי בחברות ייעוץ.
למציאת בסיס לכלי אסטרטגי נפנה לעולם ניהול פרויקטים כי חברה פועלת בסביבה רב פרויקטלית.
ישנם מתודולוגיות ומודלים מרובים לניהול פרויקט, כל אלו פותחו ויפתחו לצורך פרויקט (PMBOK, 2004)  "מאמץ זמני שנעשה במטרה ליצור מוצר, שירות או תוצאה ייחודיים".
מדיניות ניהול פרויקטים נקבעת במישור החלטות אסטרטגיות של חברה, כמו כן רוב חברות שמטמיעות מתודולוגיות לניהול פרויקטים מפתחות אותן לפי צורכן, התאמה לסביבת פעילותן ועל פי קריטריונים שלהן. לכן הסקר כולל את היבטים של פרויקט יחיד ולא רק היבט של רב פרויקטליות, כלומר בוחן בקצרה את כל העולם של ניהול פרויקטים.
בסקר, קודם כל נבהיר את הנושא ניהול רב פרויקטאלי, לאחר מכן נפנה להיבט ניהול פרויקט יחיד כדי לבחון ולהכיר היטב לצורכי זיהוי רכיבים שאולי נצטרך בבניית מתודולוגיה ובגלל מהותן בתחום ניהול פרויקטים, בניהן PMBOK, 2PRINCE,
1 0006ISO ו-CCPT.
לאחר מכן נפנה להיבט רב פרויקטאלי למציאת בסיס בעל ביצועים טובים, נפוץ ופשוט ליישום.
נמצאו בסקר להיבט רב פרויקטאלי שתי גישות דטרמיניסטית וסטוכסטית (כהן, 2004).
ראשונה מניחה ודאות ואימוצה במציאות עלולה להביא לתוצאות גרועות לחברות, שנייה עוסקת עם סביבה של תנאי אי ודאות.
תנאים כמו תזמון, מעקב ובקרה לנוסף סביבה לא ודאית, הכריעו לבחון את המתודולוגיות המתאימות ביותר, מבין רבות לפיתרונות מרובים, והן CONPIP, MINSLK ,ו-CCPT.
ולבסוף נדון ונרחיב על נושאים שלעיל באינטגרציה בניהם, אינרציה, יתרונות וחסרונות.
לסיכום של סקר נגיעה בעקרונות פעולה להמשך הדרך.