סמינריון השפעת החלפת רו"ח על מחיר המניה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

סמינר בסקירת מחקרים השפעת החלפת רו"ח חיצוני על מחיר המנייה בחברות ציבוריות תוכן עניינים
מבוא  3
סקירה ספרותית  5
שאלת המחקר והשערות  המחקר  10 שיטת המחקר  11
המדגם  13
תוצאות  15
קבוצה 1: כלל המדגם  15
קבוצה 2: מעבר ממשרד קטן לגדול  15
קבוצה 3: מעבר ממשרד אחד לאחר באותו הגודל  16
קבוצה 4: מעבר ממשרד רו"ח גדול למשרד רו"ח קטן 16
מסקנות והשלכות תיאורטיות העולות מן המחקר  17
דיון במגבלות המחקר  17
סיכום  19
ביבליוגרפיה  20 נספח א' 22
נספח ב' 24
· קבוצה 1-טבלה מסכמת של כלל המדגם וT-Test-  (55 חברות). 24
● קבוצה
2 – טבלה המציגה תוצאות עבור חברות שעברו ממשרד קטן למשרד גדול 
5 ● קבוצה 3
– טבלה  המציגה תוצאות עבור חברות שעברו ממשרד גדול למשרד קטן ומבחן סטטיסטי.
5 ● קבוצה 4- טבלה המציגה תוצאות עבור חברות שעברו ממשרד אחד למשרד אחר באותו סדר גודל ומבחן סטטיסטי 26
מבוא
פרשת אנרון בנובמבר 2001 ושערוריות נוספות שהתגלו אחריה, הביאו  למשבר באמון ציבור המשקיעים. פרשיות אלו הציפו את השוק בשאלות רבות הנוגעות ליושרת הניהול ונאותות הדיווח הכספי הנהוג בחברות.
ציבור המשקיעים עודנו מתחבט בשאלה האם קיימות עוד חברות שהסתירו ומסתירות עדיין עסקאות מסוכנות מעיני בעלי מניותיהן. בעקבות כך הורחבה אחריותו של רו"ח המבקר ובחברות ציבוריות ישנה חשיבות עליונה שגורם בלתי תלוי, אובייקטיבי, מיומן ומקצועי יחווה דעתו על הדוחות הכספיים, שכן כך הוא מסייע לבעלי המניות להגן על רכושם.
החלפת רו"ח עשויה להיות דגל אדום למשקיעים אם היא נובעת מסיבות כדלקמן:
חילוקי דעות על טיפול חשבונאי מתירני, החלטת רואה חשבון כי אינו יכול להסתמך על מצגות ההנהלה, חולשות מהותיות בבקרה הפנימית, צמצום הפעילות בחברה המלווה בקשיי נזילות בחברה וניסיון לחסוך בעלויות לאור קשיים וכדומה. מאידך ההחלפה יכולה להעיד על צמיחה והתפתחות הפירמה המצריכה מעבר למשרד רו"ח מיומן יותר. במחקר שערכנו, בחנו האם קיימת השפעה של הפרסום בדבר החלפת רו"ח חיצוני בחברה ציבורית על מחיר המניה שלה כאשר לא פורסמה סיבה ספציפית לכך. מטרתו הינה לבחון ולקבוע האם הפרסום בדבר החלפת רו"ח חיצוני בחברה ציבורית מהווה תוכן אינפורמטיבי, כלומר מביא לשינוי בציפיות המשקיעים ועתיד להשפיע על החלטותיהם. סביר להניח כי מקבלי ההחלטות הבכירים בארגונים יגלו עניין בנושא האמור, הואיל והדרגים הבכירים בפירמות הציבוריות רגישים לשינויים במחיר המניה של חברתן. על מקבלי ההחלטות הבכירים להבין כי החלטה בדבר החלפת רו"ח החיצוני של החברה הינה מהותית לחברה ועשויה להשפיע על מחיר המניה.
אי לכך, בעולם בו התחרות במשק גדולה, והסיכוי להצליח, כמו גם, הסיכון להיכשל הולכים וגדלים, חשוב להבין את ההשלכות של החלטה בדבר החלפת רו"ח כפי שיוצג בסמינריון הזה. חשוב להבהיר כי במידה ואין מנוס מהחלפת רו"ח וסביר כי ההחלטה תיצור אפקט שלילי על המניה, חשוב לתזמן באופן נכון את ההחלטה כך שתביא למינימום את האפקט השלילי. בבסיס מחקרנו עומדת השערת האפס, שבמרכזה, שוק ני"ע בת"א יעיל במובן "החזק למחצה". אי לכך, אנו צופות כי במסגרת שוק ני"ע יעיל, פרסום הודעה בדבר החלפת רו"ח בחברה ציבורית תביא לתגובה מהירה של השוק ולהתאמת שערים, המשקפים את מהות ההודעה. במידה וההודעה בדבר החלפת רו"ח מציינת מעבר ממשרד רו"ח קטן למשרד גדול, אנו צופות כי המעבר יתפרש באופן חיובי בעיני המשקיעים ולכן תהיה עלייה במחיר המניה.
ואילו במידה וההודעה בדבר החלפת רו"ח מציינת מעבר ממשרד רו"ח אחד למשרד רו"ח אחר באותו סדר גודל או מעבר ממשרד גדול למשרד קטן, אנו צופות כי המעבר יתפרש באופן שלילי ע"י המשקיעים ולכן תהיה ירידה במחיר המניה.