אחריות תאגידית קבוצת שטראוס

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תקציר מנהלים אחריות תאגידית מהווה אחריות בכמה היבטים ובמיוחד סוציאלית חברתית. כמו כן, אחריות כלכלית, אחריות חוקית, אחריות אתית ואחריות פילנתרופית. הארגון הנבחר הוא קבוצת שטראוס ובה בחנתי אתיקה והאחריות תאגידית של הקבוצה.
קבוצת שטראוס פועלת למעלה מ70 שנה אשר מרכז הייצור ממוקם בפארק תעשייה בר לב באחיהוד, מחלבה מתקדמת וטכנולוגית. שטראוס מהווה היום קבוצת מזון והמשקאות השנייה בגודלה בישראל. היא חברה בינלאומית עם מרכיב הולך וגדל של פעילויות מחוץ לישראל שמשם מגיע 45% מהמכירות.
חזון החברה שהיה תמיד – ליצור דברים נפלאים מחורי גלם הבסיסיים של החיים – אשר זו דרך לבטא שיפור חיים של מיליוני אנשים בעולם. במסגרת ניהול האחריות התאגידית פועלים בשטראוס לקידום נושאים חברתיים כגון: גיוון והכלה, איכות סביבה, קידום תזונה בריאה, סחר קפה הוגן ועוד. מזה 5 שנים ברציפות יש הכרה ציבורית על פי מדד "מעלה" לאחריות חברתית. בעלי עניין בקבוצה מהווים שיקול דעת אסטרטגי שנמנים: בעלי המניות, עובדי החברה, שותפים עסקיים, צרכנים, הסביבה, הקהילה וראשיות הממשל.
תחומי העניין של שטראוס שדנו בעבודה זו: ממשל תאגידי, העסקת עובדים, ספקים ורכש אתי ותחום נוסף וחשוב שבו הושם דגש הוא, איכות הסביבה, כאשר מהווה חולון של החברה כלפי הסביבה ובעלי העניין החיצוניים. ראש ובראשונה שטראוס מתחייבת בשיפור מתמיד של התהליכים הניהוליים סביבתיים המכיל:
שימוש מושכל במים, צמצום צריכת האנרגיה בפעילויות הייצור, הפחתת זיהום האוויר, חומרים מדללי אוזון, טיהור שפכים וטיפול בפסולת. כל זאת על מנת לצמצם השפעות שליליות על הסביבה.
קבלת ההחלטות האתיות מיושמות לפי מודלים מהספרות אשר מדברים על תועלתנות (מירוב), חובות וזכויות, גישה דיאולוגית, עיקרון הצדק ועיקרון הסגולות הטובות. ולפי המודל שטראוס מתיימרת להיות שם, להיות מובילה בתחום החברתי וכן לידע את הציבור ובעלי העניין בהחלטותיה.
שטראוס נבחנת כאמור, לפי מדד "מעלה".
מידוד (Benchmarking) של אתיקה בארגונים, הושוותה לבנק הפועלים, אשר נמצאת בדירוג גבוה ממנה. המסקנה ששטראוס צריכה לשפר מדדים של אתיקה בעסקים – מענה למוצרים ירוקים, פעילות של 24 שעות, זכויות אדם – שיפור האקלים הארגוני, מעורבות בקהילה – מיקוד ויישום מדיניות ממוקדת ואחידה וממשל תאגידי – ציות לחוקים ולהיות שחקנים הוגנים, זאת כדי להעלות את דירוגה של שטראוס במדד "מעלה".
קוד האתי מהווה סטנדרטיזציה חברתית ואחריות תאגידית. הטמעה זו בארגון, נועדה לסייע לכל אחד ואחת מבעלי העניין בשטראוס ולתרגם את הערכים להחלטות ומעשים. תהליך ההטמעה של קוד האתי הוביל לגיוס נאמני אחריות חברתית בכל היחידות העסקיות ושינוי האקלים האתי בארגון. בשנת 2007, 75% מהעובדים חשבו שהחברה מנוהלת באופן אתי לפי סקר שבוצע בחברה.
תוכן עניינים
מבוא. 4
הצגת הארגון 6
תחומי עניין 9
קבלת החלטות אתיות. 11
Benchmarking. 15
קוד אתי 18
סיכום.. 19
ביבליוגרפיה. 20