פעילות הכומתות הירוקות במהלך מלחמת וייטנאם

תקציר העבודה

החוג להיסטוריה של המזרח התיכון עבודת סמינריון בנושא "פעילות הכומתות הירוקות במהלך מלחמת וייטנאם" השפעתה על צבא ארצות הברית והחברה האמריקאית ת.עניינים מבוא. 1
פרק
1 .   הקמת יחידת "הכומתות הירוקות" במהלך מלחמת וייטנאם. 3
1 .1 על המלחמה –רקע
היסטורי על מלחמת ווייטנאם. 3
1 .2 הכוחות המיוחדים וצמיחתה של יחידת עילית. 4
1 .3 על היחידה- "הכומתות הירוקות". 6
1 .3.1  מיון 6
1 .3.2 הכשרה. 7
1 .3.3 נשק, ציוד ומבנה. 8
פרק
2 . דרכי פעולה ויצירתו של מיתוס. 9
פרק
3 . השפעות היחידה על תורת הלחימה של צבא ארה"ב. 12
3 .1 השנים שלאחר  וייטנאם. 12
פרק
4 . דיון 14
מסקנות וסיכום. 16
רשימת מקורות. 18
נספחים. 19
נספח 1. מפת וייטנאם. 19
נספח2. הכוחות המיוחדים. 20 נספח 3. נתיב הו-צ'י-מין 21
מבוא
"Fighting soldiers from the sky/ Fearless men who jump and die/Men who mean just what they say/ The brave men of the Green Berets". כמו כל יחידת קומנדו עילית, גם סביב ה"כומתות הירוקות" התפתחה במרוץ השנים הילה רומנטית וסודית, מקור גאווה ופטריוטיזם בקרב החברה האמריקנית. על-אף שהיחידה תרמה רבות להגשמת האינטרסים של ארצות הברית, עיקר ביסוסה של היחידה והגשמת ייעודה בא לידי ביטוי לראשונה במלחמת וייטנאם. אופי תורת הלחימה הייחודי של הכומתות הירוקות הפך להכרחי בסוג זה של מלחמת גרילה, שהאמריקאים מצאו עצמם עד מהרה מעורבים בו עד מעל ראשם במאבקם מול הקומוניזם הצפון-וייטנאמי.
            מלחמת ווייטנאם החלה במחווה של תמיכה וסיוע מטעם ארצות הברית לדרום וויטנאם והתגלגלה לידי מלחמה ארוכה ועקובה מדם בה לפרקים נשכחו הסיבות להתחלתה. ארצות הברית לקחה חלק במלחמה שהביאה אתגרים חדשים ללחימה ולצבאה. מתוך הסיטואציה המיליטנטית החדשה נוצר כורח והכרח לבנות יחידות חדשות שיידעו להתמודד עם המאבק הצפון ווייטנאמי. הקמת הכומתות הירוקות כחלק מן היחידות המיוחדות,  הייתה חלק מאותו הניסיון להתמודד עם האויב החדש.              היחידות המיוחדות מהן צמחה יחידת הכומתות הירוקות, זכו ליחס ועידוד מטעם צמרת השלטון המדיני, גורמים אשר הובילו את הכוחות המיוחדים להיות הראשונים שהגיעו ליבשת הרחוקה. כך למשל הנשיא דאז ג'ון פ. קנדי ראה ביחידות המיוחדות כמעין משמר אישי שלו אשר היה חלק בלתי נפרד מן היועצים הצבאיים של קנדי שמספר הכולל הגיע ל-4000. הכוחות המיוחדים וביניהם יחידת  הכומתות הירוקות היוו חוד החנית של "מועצה נגד התקוממות" והיו חלק מהותי בקבלת החלטות אסטרטגיות.             עם הירצחו של הנשיא והגברת הלחימה והמעורבות האמריקאית בוייטנאם, השתתפות הכומתות הירוקות עברה מעמדת ניסוח מדיניות ללקיחת חלק אקטיבי בלחימה ובקרבות הגרילה הקשים. אנשי הכומתות הירוקות איבדו בשנים אלו רבים מלוחמיהם ומספר האבדות הכלליות במלחמה הגיע למיליונים. במרוץ הזמן ועם התגברות האבדות החלו דורשים אזרחי ארצות הברית את יציאת צבאה מן היבשת והכניסה לוייטנאם איבדה את משב הרוח האידיאליסטית שעימו נכנסה. יחד עם זאת, על אף השינוי בקונצנזוס וביחס כלפי חשיבותה והכרחיותה של מלחמה זו, הלוחמים נתקבלו כגיבורים. הכומתות הירוקות היו מבין יחידות העלית אשר לאחר המלחמה שמם הפך לשם נרדף להרואיות ופטריוטיזם.
המיתוס שנוצר לא דעך אם השנים אלא העלה את כוחו.             בעבודה זו אבקש לבחון את הגורמים ליצירת המיתוס ואת ההשפעה של פעילות יחידת עלית זו על האופי הצבאי והחברתי של החברה האמריקאית.על מנת לענות על שאלה זו, אסקור את הרקע ההיסטורי להקמת היחידה והרקע להקמתה, את מבנה היחידה, תורת-הלחימה שלה ואופי האימונים בה. כמו-כן תכלול העבודה התייחסות לפעולות הכומתות הירוקות ומעורבותם במלחמה. אסיים בדיון וסיכום שבו אנסה לענות על שאלת המחקר כפי שהוצגה לעיל.