סיכום קורס פסיכולוגיה חברתית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009

תקציר העבודה

פסיכולוגיה חברתית- שיעור 1 ‏14/07/2009
מהי הפסיכולוגיה החברתית?
יחידת הניתוח של הפסיכולוגיה זה האישיות, יחידת הניתוח של הסוציולוגיה זה החברה. פסיכולוגיה חברתית בודקת את הסיבות להתנהגות של האדם אבל מניחה שההתנהגות הזאת מושפעת מתהליכים חיצוניים ופנימיים. פסיכולוגיה חברתית משלבת את המציאות (גורם חיצוני) ביחד עם הפירוש הסובייקטיבי שהאדם נותן לאותה מציאות (החלק הפנימי). יש דפוסים של פרשנות שאנחנו נותנים לאותה מציאות. הפסיכולוגיה החברתית עוסקת בכמה רמות:
1.      בודקת אינטראקציה בין בני אדם- התקשורת של האדם עם הסביבה.
2.      בודקים שאלות שקשורות לקבוצה- לדוג' יחסים בתוך קבוצות, יחסים בין קבוצות.
3.      בודקים את הדרך שבה הרגשות שלנו, המחשבות, ההתנהגות שלנו מושפעים מהנוכחות האמיתית או המדומיינת של אנשים אחרים סביבנו. הפסיכולוגיה החברתית בודקת עמדות של אנשים בכל מיני תחומים, עד כמה העמדות הן עקביות. אם יש עקביות בעמדות אפשר לנבא את ההתנהגות של האדם.
יש 2 הנחות בסיסיות לפסיכולוגיה החברתית:
1.      ההתנהגות שלנו היא פונקציה של האישיות שלנו וגם של המצב- מתייחסת לכך שיש מציאות ויש פירוש, יש אישיות ויש מצב, גורמים פנימיים וחיצוניים.
2.      אנחנו מגיבים לפירוש הסובייקטיבי שאנחנו נותנים למצב- אומרת גם שיש מציאות ופירוש, אך האדם בוחר לפרש את המציאות (הגורם החיצוני) לפי המצב (הגורם הפנימי). הפסיכולוגיה החברתית מנסה להבין את הסיבות להתנהגות האנושות במצבים חברתיים. הפסיכולוגיה החברתית טוענת שהיכולת הביצוע של הפרט לא מושפעת רק מהכישורים שלו אלא היא תלויה גם בגורמים סביבתיים. המחקרים האלה (אנשים רוכבים על אופניים ומשלימים פער או אנשים מקניה עושים ריצה ומנסים להשיג אחד את השני או סטודנטים שמנסים להשיג ציון יותר גבוה) נקראים תיאוריית ההאצה החברתית- מה גורם לי לזרז את עצמי, הכישורים לבדם לא מסבירים את זה שהם מאוד מהירים או מאוד טובים, אלא רק בקבוצה, האדם מתעודד להצליח.
החוקרים המרכזיים בתחום הם:
1 .      אולפורט- הוא שאל איך אנחנו כיחידים משפיעים על החברה, לא רק איך החברה משפיעה עליי. הוא היה הראשון שהפך את הפסיכולוגיה החברתית למדע והראשון שהחל ניסויים קליניים. קורט לוין- בדק חיילים במלחמת העולם ה-2
שהשתחררו והיו מובטלים ובדק את ההשפעה של האבטלה על ההתנהגות של החיילים האלה. הוא טען שתופעות חברתיות משפיעות על הפירוש הסובייקטיבי של המובטלים ומצא שתופעות…
סיכומים ללא מקורות, פונט 14