סיכום קורס מבוא לתקשורת המונים ב'

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009

תקציר העבודה

מבוא לתקשורת המונים ב'- שיעור 1 ‏14/07/2009
השפעות המדיה- פרק 2 בספר של ויימן- ממסורת ההשפעות החזקות למוגבלות וחוזר חלילה התפיסה הפופולרית בשנות ה-30 מייחסת לתקשורת השפעה חזקה ומיידית ("קלי הקסם"). כבר במחקר המוקדם של קנטריל על מלחמת העולמות, אנשים התחילו להבין את השפעתה הסלקטיבית של התקשורת. סלקטיביות משמעותה איננה שהתקשורת היא בהכרח חזקה או חלשה אלא שההשפעה איננה אחידה (התגובה של כל אחד לחשיפה למדיה אינה אחידה). הראשון שגילה את זה הוא קנטריל למרות שהוא לא ידע שהוא מצא את זה.  נושא הסלקטיביות הפך להיות פופולרי בחקר המדיה בשנות ה-60 וה-70. שתי תיאוריות, שימושים וסיפוקים וזרימה דו שלבית מתעסקות בסלקטיביות, שתיהן אומרות שיש סלקציה בחשיפה שלנו במדיה תיאוריות בשנות ה-60. בשנות ה-70 הנושא של סלקטיביות נהיה הנושא הכי נפוץ בחקר התקשורת. אחד המחקרים הבולטים בנשא סלקטיביות הוא של ויטמר ורוקיש.
המחקר שלהם עסק בהשפעות שיש על אנשים בעקבות צפייה בתוכנית "הכול נשאר במשפחה". מחקר שנחשב לאבן דרך בחקר סלקטיביות. "הכול נשאר במשפחה" היא סדרת טלוויזיה אמריקאית פופולרית בשנות ה-70 כיום הסדרה נחשבת לישנה כיוון שהקצב שלה הוא איטי מהסדרות כיום. מתעסקת במשפחה ממעמד הפועלים שגרה בקווינס בניו יורק. ויש בה 4 דמויות:
1.      ארצ'י בנקר, עובד כנהג מונית בן 50, היה בעבר חייל בצבא, בעל עמדות שמרניות, גזען.
2.      עידית אשתו של ארצ'י, עקרת בית, אישה כנועה ונשלטת ע"י בעלה, עיקר עיסוקה להכין אוכל ולנקות את הבית.
3.      גלוריה הבת, אישה בלונדינית לא יפה, ארצ'י תלה בה תקווה שהיא תתחתן עם מיליונר, אבל היא התחתנה  עם סטודנט מרדן שמאלני לעבודה סוציאלית שקוראים לו מייקל.
4 .      מייקל, (הוא היחיד שאחרי שהסדרה ירדה הפך להיות במאי מפורסם רוב ריינר). גלוריה ומייקל לא גרו ביחד לפני הנישואים. סטודנט מרדן שמאלני לעבודה סוציאלית ארצ'י קרא לו "ראש כרוב".
הרבה פרקים מהסדרה עסקו במתח פוליטי וחברתי ביניהם- חידוש לזמן מתעסקים בפוליטיקה בפריים טיים. הסדרה הצליחה מאוד מבחינה מסחרית והצלחתה התמשכה במשך המון שנים.
המחקר: השאלה שאותה בדקו חוקרי התקשורת (ויוצרי המדיה) היא מה סוד הצלחה של הסדרה. היה ברור שהסדרה הצליחה להגיע לקהלים מסוגים שונם. עשו סקר ושאלו שאלות על מידת האהדה של הסדרה. בשלב הבא שאלו על התוכן איזה דמות אהבו, עם מי הוא מזדהה. ואז התברר שאנשים בעלי דעה ימנית חשבו סיכומים ללא מקורות, פונט 14