התנהגות אירגונית וניהול השינוי בקרב עובדים ומעסיקים

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית עיונית לדוגמא

מבוא:
כיום, אין ארגון שלא מוצא את עצמו נאלץ לבצע שינויים, וזאת משום שהמציאות היא סביבה זזה. אנחנו צריכים לרוץ מהר יותר רק בכדי להישאר במקום. העולם הוא עולם שזז כל הזמן, כאשר אנו מדברים על עניין של דינאמיות ושל יכולת להתאים את עצמנו לסביבה שהיא סביבה משתנה. כאשר אנו מדברים על שינוי ארגוני, אנו למעשה דנים בשאלה מה בסוף יום אנו מבקשים שיקרה.
דוגמא עניינית למצב בו נתונה אוניברסיטת דרבי, אנו רוצים שאותם סטודנטים שעברו מהקמפוס ברמת-אפעל לקמפוס באור-יהודה יגיעו לקמפוס החדש,  ירצו להיות בקמפוס החדש, ייהנו ללמוד בקמפוס החדש, אם לא נגרום לכל אחד מהסטודנטים הללו להיות שמח מן המעבר, הרי שלא הצלחנו בשינוי. אם נדון בנושא העבודה,  נאמר כי הפרט הוא בבסיסו של העבודה, תרתי משמע – אנו מדברים על סוגיות של התפתחות הארגון, כלומר על כך שהארגון עובר שינוי כלשהו.
בעבודה זו אתן סקירה:
מדוע עובדים מתנגדים לשינוי ואיך מנהלים יכולים להתגבר על התנגדותם? מדוע מנהלים ועובדים עשויים להתנגד לשינוי במבנה ארגוני? כמו כן הסביר והדגים על נושא זה.
האם ניתן לשנות תרבות ארגונית. ועוד…
ניהול השינוי הוא לב העבודה, שהרי החוכמה הגדולה ביותר בנושא של שינוי ארגוני הוא לא ה"מה" אלא ה"איך".
כלומר, את הבעיה הארגונית ניתן לפתור בסוגים שונים של פתרונות.
בדרך כלל הכישלונות בהנהגת שינוי ארגוני לא נובעים משום שמישהו קיבל החלטה שהיא אינה נכונה ברמה הארגונית או העסקית, אלא הם נוצרים משום שקשה להזיז את האנשים למקום בו אנו רוצים שהם יהיו ולכן חשוב להתאים את השינוי למציאות ולמצב בו אנו נמצאים. האנאלוגיה ליצירת שינוי היא כמו להטיס מטוס – אנחנו צריכים מנוע חזק מאוד, אך כדי להפיל את המטוס, מספיקה ציפור אחת קטנה.
כדי להניע שינוי יש צורך במנוע חזק עם דלק שיספיק לזמן רב, אך כדי להפיל את השינוי מספיק מישהו אחד (ציפור קטנה) שיתקע מקל בין הגלגלים. ניסיתי בעבודה זאת להציג את השינוי ממקורות רבים ככל האפשר.
קורס זה סייע לי לפיתוח ההבנה, לתכנים ולתיאוריות של התנהגות ארגונית וניהול השינוי.
תוכן עניינים:
הגדרת ניהול השינוי – מקורות …4
מדוע עובדים מתנגדים לשינוי ואיך מנהלים יכולים להתגבר על התנגדותם?
5
מדוע מנהלים ועובדים עשויים להתנגד לשינוי במבנה ארגוני? -..6
מדוע מנהלים ועובדים עשויים להתנגד לשינוי במבנה הארגוני? הסבר והדגם -..7
האם ניתן לשנות תרבות ארגונית .8
סיכום -..9
ביבליוגרפיה –.10