סיכום מצויין של מאמרי הקורס "סוציאליזציה"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2009

תקציר העבודה

סיכום מאמרים סוציאליזציה סוציאליזציה עוסקת בתהליכי שינוי משמעותיים שעובר אדם, שיש לו משמעות חברתית כלשהי. לא למידה או כפיה, כי אלו נעלמים, אלא משהו מתמשך ובעל השפעה מכרעת על זהותם של הפרטים ועל תפיסותיהם ועמדותיהם לאורך זמן. למשל, עפ"י פרויד הסופר-אגו (אני עליון) הוא תהליך הפנמת הנורמות והאיסורים שהקנו ההורים לילדם. מתפתח אצלו מעין "שוטר פנימי" מופנם הגורם לתחושת אשמה וכו'. זה לא קורה אצל אנשים שהאני העליון שלהם חלש ולא הופנמו אצלם עקרונות מסוימים בגלל חוסר תפקוד כהלכה של ההורים. כתוצאה מכך צפויות להיות להם בעיות בתפקוד החברתי – לא יתחשבו בכללים ובאיסורים, יפגעו באנשים אחרים וכו'. תהליך הסוציאליזציה מושפע מתהליכים פנימיים וגם חיצוניים וקיים ויכוח היכן נמצא הגבול ומה משפיע יותר.
גישות שונות לחקר התופעה, רצף שבקצה אחד מודגשת השפעת הסביבה: כדי שתהליך הסוציאליזציה יתקיים יש צורך חיוני בסביבה. האדם מעוצב לחלוטין ע"י סביבתו. לעומתה קיימת גישה אחרת התורשה ששמה דגש על תהליכים פנימיים של הפרט הגורמים לו לשינויים ואינם קשורים לסביבה. גורמים הקשורים לביולוגיה ורשומים בתכנית הגנטית של הפרט.
בפסיכולוגיה גישה דומה היא הקוגניטיבית.
מאמר
1 – פונקציונליזם מבני/ טלקוט פרסונס הוא צומח בין שתי מלחמות העולם, והספר הראשון שלו מתפרסם ב- 1937. בתקופת הכתיבה היה המשבר הגדול בארה"ב, תקופה לא נעימה לקפיטליזם, כאשר יש שתי חלופות מרכזיות בעולם באותה התקופה: פשיזם וקומוניזם.
פרסונס רוצה לתת צידוק לליברליזם כנגד החלופות, ולכן בתיאוריה שלו יש רכיבים אידיאולוגיים מרכזיים.
הוא יוצר אינטגרציה חדשה בין האבות המייסדים (והוא גם יצר קנוניזאציה שלהם), ומנסח את הבעיות המרכזיות של הסוציולוגיה כבעיות של הסדר החברתי. הוא גם יצר מסגרת אנליטית אחת שמראה שבין התחומים החברתיים השונים (חינוך, משפחה, פוליטיקה, משפט, –
מקורות :
מתוך ספרי הקורס : "סוציאליזציה"  ( 10376 ) – האוניברסיטה הפתוחה                 "מעמד , מין , מגדר ואתניות בחינוך" – האוניברסיטה  הפתוחה