סמינריון - הקשר בין קריירה לקונפליקט עבודה-משפחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

מבוא
השינויים שחלים בעולם העבודה ובקשר בינו לבין עולם המשפחה הם מהירים ומרתקים.
המבנה של שוק העבודה במונחים של מין, גזע וגיל .( Offermann & Gowing, 1990; Zedeck & Mosier, 1990  כמצוטט אצל Hammer & Allen, 1997 ).  70% מהנשים בארה"ב בגילאים
5 -44 עם ילדים מתחת לגיל 18, ו- 75% מכל הנשים בגילאים
5 -44 נמצאות בכוח העבודה נכון ל- 1994.
(U.S. Bureau of Labor Statistics, 1995) עד שנות ה-70 נטו חוקרים להתייחס אל עבודה ומשפחה כספירות נפרדות, ההפרדה המגדרית, בין תפקידים (roles) של בית ומשפחה לבין תפקידים של  עולם העבודה, התמוטטה כתוצאה משינויים תרבותיים, חברתיים וכלכליים שהתרחשו בעשורים האחרונים של המאה שעברה. במהלך תקופה זו, התפתחו תהליכים של רה-ארגון מגדרי, שהגדירו מושגים של גבריות ונשיות על בסיס רחב יותר, ואפשרו לגברים ולנשים לשלב את התפקידים (גם אם לא באופן סימטרי) של הבית ושל העבודה.
שני העשורים האחרונים הביאו לעלייה דרמטית במספר האנשים שיש להם מחויבות גדולה גם למשפחה וגם לעבודה. מציאות זו הביאה לשינוי התפיסה ולהבנה כי עבודה ומשפחה הם שני עולמות אשר מתקיימת ביניהם אינטראקציה מתמדת עבור גברים ונשים כאחד , ולכן על מנת להבין את התמונה הכוללת יש לחקור את ההשפעות ההדדיות של עבודה ומשפחה.
העובדים של היום מתמודדים עם מספר עצום של אתגרים בניסיונם למלא את הדרישות של שני התפקידים, עבודה ומשפחה. (Mesmer-Magnus & Viswesvaran, 2006) דרישות סותרות בין תפקידי העבודה והמשפחה בדרך כלל גורמות למה שמכונה בספרות "קונפליקט עבודה משפחה" (work-family conflict) כלומר תפקוד בעבודה (או במשפחה) קשה או תובעני יותר בשל השתתפות בתפקוד במשפחה (או בעבודה) .(Parasuraman & Greenhaus, 1997) קונפליקט זה נוצר מכיוון שכמות המשאבים העומדת לרשות כל פרט היא מוגבלת, והשילוב בין שני התפקידים העיקריים הופך  לאתגר מורכב (קוליק, 1990; גאלי-צינמון, 1999).               פיתוח קריירה היתה בעבר נחלתו של הגבר בלבד, אולם השינויים שהוזכרו קודם הביאו לכך שגם נשים יכולות לפתח קריירה, נהוג להגדיר קריירה כעבודה אשר יש בה אוטונומיה רבה, מחוייבות גבוהה, שעות עבודה ארוכות, ניהול כפיפים ועוד. ההשלכות של מצב חדש זה הן שמספר הזוגות כפולי הקריירה עולה, והמשימה לאזן בין שני העולמות, העבודה והמשפחה נהיית קשה יותר ויותר.
לקונפליקט בין תפקידי יש השלכות אשר מתבססות על שלושה גורמים עקריים, קונפליקט על בסיס זמן, התנהגות ולחץ. ההשפעות של קונפליקט יכולות לבוא לידי ביטוי בתחושת עייפות, לחץ נפשי, קושי בתפקוד ועוד סימפטומים נוספים.             מטרת מחקר זה הוא לבחון את הקשר שבין פיתוח קריירה של אחד מבני הזוג או שניהם על עוצמת קונפליקט עבודה-משפחה ומשפחה-עבודה, ואת היכולת של בעל קריירה לאזן בין עולם העבודה לעולם המשפחה.