גלובליזציה ודמוקרטיה -השפעת נסיון כניסתה של תורכיה לאיחוד האירופי על הדמוקרטיזציה במדינה משנת 1989 ועד ימינו

תקציר העבודה

המחלקה למדעי המדינה מסלול רב תחומי במדעי החברה גלובליזציה ודמוקרטיה – השפעת ניסיון כניסתה של תורכיה לאיחוד האירופי על הדמוקרטיזציה במדינה, משנת 1989 ועד ימינו תאריך הגשה: 27 באפריל 2008
תוכן עניינים
מבוא -..
1
פרק תיאורטי -…
2-3
פרק 1: תורכיה וקשריה עם הקהילה האירופית 4-5
פרק 2: הרפורמות בתורכיה לקראת הצטרפותה לאיחוד האירופי והשפעתן על הדמוקרטיזציה במדינה –.5-7
הרפורמות שנדרשה תורכיה לקיים במטרה להשתלב באיחוד האירופי -5-6
השפעת קיום הרפורמות בתורכיה על הדמוקרטיזציה במדינה .6-7
פרק 3: הויכוח הפנימי בתורכיה בעקבות הרפורמות 8
סיכום -9
רשימה ביבליוגרפית 10 מבוא
קרוב לארבעים שנה מנסה תורכיה להיכנס למשפחה האירופית. מדינות רבות כבר הצליחו להשתלב לפניה, אך תורכיה טרם אמרה נואש. ניכר כי עוד מתקופת שלטונו של מנהיגה הראשון – אתאטורכ, קיים ניסיון מתמיד להתקדם בדרך המודרניזציה אל עבר תרבות המערב שכה קסמה לו. ייתכן שרק הדורות הבאים יזכו לראות את פועלו של אתאטורכ ואת אלו שהמשיכו במלאכה אחריו. למרות הרגשת התסכול החזקה של רבים מאזרחי תורכיה השואפים מזה מספר רב של שנים להיכנס כחברים באיחוד האירופי – ניכרת נחישותה של תורכיה להגשים את מטרתה.
האיחוד האירופי הינו גוף חזק ובעל השפעה עולמית ההולכת ומתעצמת עם השנים. הפיתוח המתמשך של המדינות החברות בו והצעדים המשותפים שלקחו יחד – כדוגמת השקת מטבע עצמאי – ה"אירו", מעניקים לאיחוד מעמד דיפלומטי ומדיני מחד, ועוצמה כלכלית ומסחרית מאידך. לאור ההתפתחויות, הללו רואה תורכיה חשיבות רבה להצטרפותה לאיחוד האירופי. תורכיה מאמינה שעצם הצטרפותה תוביל אותה לכדי שגשוג והתפתחות מבחינה כלכלית, פוליטית ואף חברתית. מבחינת האיחוד האירופי, על תורכיה להעביר מספר רפורמות משמעותיות בהיבטים הכלכליים והפוליטיים על מנת שזו תוכל להיחשב כמועמדת לחברות באיחוד (יובל, 2004 : ע' 3).
עבודה  זו באה  במטרה לבחון, כיצד השפיע ניסיון כניסתה של תורכיה לאיחוד האירופי על הדמוקרטיזציה במדינה, בין השנים 1989 ועד לימינו ?
 תחילה, על מנת שניתן יהיה להבין את משקלו של האיחוד האירופי בכלל והשפעתו על תורכיה בפרט – יינתן רקע
לקשריה של תורכיה עם הקהילה האירופית תוך העמקה בהשפעתה החיובית הניכרת על המדינות המצטרפות לאיחוד. בהמשך, ינותחו לעומק הרפורמות אותן נדרשה תורכיה לבצע, על מנת שתוכל להתקבל כחברה באיחוד וייערך ניתוח בשאלה – כיצד השפיעו הרפורמות על הדמוקרטיזציה במדינה. לבסוף, נדון בוויכוח הפנימי שהתרחש בתורכיה בעקבות אותן רפורמות שבוצעו ואשר גרמו לדיון ציבורי סוער ברחבי המדינה.