הגורמים למלחמת אירן עירק

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

מלחמת איראן עיראק, שהתחילה בספטמבר 1980, הפכה למלחמה העקובה מדם וההרסנית ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. מחיר הדמים כלל יותר ממיליון הרוגים, מיליון פליטים, ואלפי שבויי מלחמה.
המלחמה עלתה לכל אחד מהצדדים כמיליארד דולר מדי חודש, עלות שהסתכמה בסופו של דבר ב-300 מיליארד דולר. הכלכלות המשגשגות של עיראק ואיראן נפגעו קשות. ההשפעות של המלחמה גם על היציבות האזורית וגם על הבטחון הבינ"ל ניתנים להבנה, אולם לא כך הגורמים למלחמה. לכן, לאחר שחקרתי את הנושא אנסה לענות על השאלה" "מה היו הגורמים למלחמת איראן-עיראק?". בעבודתי החלטתי לחלק את הגרומים השונים לשלושה נושאים. הראשון הינו הגורם הגיאופוליטי, אותה יריבות עתיקת היומין בשאלת הגבול בין שתי המדינות, במיוחד שאלת הריבונות של השאט אל-ערב (Shatt al-Arab), הנהר החוצץ בין המדינות. בחלק זה אטען כי הסיבה הרשמית למלחמה אומנם הייתה גורם זה אולם לא ניתן לומר שזוהי הייתה הסיבה הישירה לפרוץ המלחמה, אלא נושא איתו התמודדו באמצעים דיפלומטים או אחרים במשך מאות שנים. ועדיין, חשוב מאוד להבינו מכיוון שחלק גדול מהרטוריקה של המלחמה התמקד בנושא זה.
לאחר מכן אתמקד בגורם האתני-דתי שגם הוא ליווה את שתי המדינות במשך אלפי שנים. שתי המדינות היו יריבות מרות מבחינה כששני המשטרים הם הקצוות ההפוכים של הקשת האידיאולוגית. ההתנגשות בין שתי מערכות ערכים שונות לגמרי ליבתה את הסכסוך והייתה גורם חשוב לפרוץ המלחמה.
לבסוף, אסקור את הגורם שהיווה לדעתי את תזמון פריצת המלחמה וגרם להחלטה הסופית להכרזת המלחמה הכוללת של עיראק על איראן, זוהי היריבות האישית בין מנהיג עיראק, סאדאם חוסיין, ומהניג איראן, האייתולה ח'ומייני. מסקנתי היא שמלחמה בקנה מידה מלא כנראה לא תפרוץ אך ורק בשל סיבות היסטוריות, תרבותיות ואסטרטגיות. מלחמת עיראק איראן היא בראש ובראשונה תוצאה של סכסוך בין שני מנהיגים דומיננטים ושאפתניים ביותר.
תוכן עניינים
מבוא. 1
רקע היסטורי 2
הגורם הגיאופוליטי 3
הגורם האתני-דתי 6
היריבות האישית בין המנהיגים.. 9
סיכום.. 12
הערות שוליים.. 13
רשימת מקורות   15