עבודה סמינריונית בנושא הגורמים העיקריים לפגיעה גלובאלית בדו-חיים.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
ציון 97
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תקציר במחלקת הדוחיים (Amphibia) כלולים כ4,000 מינים החיים ברחבי העולם כולו. במשפחת הדוחיים רבגוניות רבה המתבטאת במינים השונים.
למחלקת הדוחיים תפקיד אקולוגי חשוב: הדוחיים הם חוליה חיונית בשרשרת המזון. בנוסף, הדוחיים נותנים התרעה מוקדמת על מצב הסביבה בהיותם קשורים לשני סוגים של בתי גידול: היבשתיים והמימיים. כל שינוי אקולוגי בבתי גידול אלו בא לידי ביטוי בפיזיולוגיה של הדו-חיים ולכן הם מהווים סמן אקולוגי חשוב. מדעי הרפואה יוצאים גם הם נשכרים מחקר הצפרדעים. למרות אסטרטגיות הרבייה שלהן המתבטאות בריבוי ביצים וריבוי צאצאים, אוכלוסיות הדוחיים הולכות ופוחתות ואף נכחדות מהעולם בשנים האחרונות מנסים חוקרים רבים וארגונים לשמירת טבע לברר מהן הסיבות להכחדת מינים כה רבים של דו-חיים, ולירידה במספרם של מינים אחרים. חלק מהמינים הללו חיים בשמורות טבע ובמקומות מרוחקים מיישובי אדם, ולמרות זאת הם נעלמים או הופכים נדירים. כך הוכרזה שנת 2008 כ"שנת הצפרדע", כלומר כשנה שבה יתרכזו הארגונים העולמיים לשימור הסביבה בהצלחת מיני דוחיים שונים ברחבי העולם מסכנת ההכחדה הצפויה להם.
הפגיעה בדוחיים החלה כבר בשנות ה30 ו40 של המאה הקודמת, כשהתפתח סחר משגשג בצפרדעים לצורך מחקרים רפואיים ובדיקות הריון. מאות אלפי צפרדעים הועברו אז מדרום יבשת אפריקה לעולם כולו , והביאו איתן את מה שמאיים היום לחסל מספר רב של מיני צפרדעים, פטריית הChytrid. לדברי חוקרים, הפטרייה משמידה 10 זנים של צפרדעים בכל שנה בממוצע והיא מתפשטת בקצב מהיר. הפטרייה תוקפת את עור הצפרדע, מאחר וצפרדעים נושמות דרך עורן, הפטרייה מקשה עליהן את הנשימה וכך גורמת למותן. חוקרים מעריכים כי ברחבי העולם קיימים עוד כ-3,000 זני צפרדע שטרם התגלו, והם עלולים להיכחד עוד לפני שהעולם ידע על קיומם.  להכחדה סיבות נוספות שחלקן מוכרות וחלקן עדיין נחקרות. הסיבה הראשית היא פגיעה במקומות החיוּת הטבעיים של הצפרדעים ושאר הדו-חיים, כמו ייבוש ביצות ושאר מקווי מים טבעיים, ובנייה מסיבית באזורים שבהם הם חיו בעבר. בנוסף קיימות סיבות אקולוגיות נוספות כמו הזרמת שפכים ודשנים למקווי מים, שינויי אקלים המתבטאים בעליה בקרינה העל סגולה (UV-B), חדירת מינים פולשים לבתי הגידול של הדוחיים ועוד.
בעבודה זו אציג תחילה את מחלקת הדוחיים ואת המאפיינים הביולוגיים המרכזיים שלהם. לאחר מכן אתמקד בגורמים המוכרים והנחקרים לירידה בגודל אוכלוסיות ולהכחדת חלק ממיני הדוחיים.  אציג מספר מאמרים עדכניים המנסים לפענח את תופעת ההכחדה של מיני דוחיים רבים ברחבי העולם.
בסיכום העבודה אציג את החסרונות העיקריים של המחקרים המנסים להסביר את תופעת הכחדת מיני הדוחיים בעולם ואציג מספר הצעות למחקרים עתידיים.
תוכן העניינים
                                                                                                                        עמ' תקציר                                                                                                              1
מבוא                                                                                                                2                                                          א. מחלקת הדוחיים– מאפיינים כלליים                                                               4
ב. הסיבות המשוערות לפגיעה באוכלוסיות דוחיים בעולם ב.1.השפעות האדם                                                                                 6
ב.2. שינויי אקלים                                                                                  8
ב.3. גורמי מחלה                                                                                                11
ג. נקודות תורפה של מחקרים הבודקים את הפגיעה באוכלוסיות של דוחיים           22
סיכום ומסקנות                                                                                                 23
ביבליוגרפיה                                                                                                      24