רצח סדרתי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

החוג לקרימינולוגיה סמינריון בנושא:
רצח סדרתי-התופעה והסבריה תאריך הגשה: אוגוסט
2 009
תוכן העניינים
מבוא –2-1
פרק א: ההחלטה לרצוח, על פי ספרו של פרופ' יוסי יסעור .7-3
            א.1:
"אין מה להפסיד"- "תורת התועלת" ..3
            א.2:
רציונאליות וחוסר רציונאליות — 4
            א.3:
אכזבה וחרטה …4
            א.4:
הבדלים בין המינים –.5-4
            א.5:
שליטה עצמית והעדר שליטה עצמית ..6-5
            א.6:קבלת החלטות תחת לחץ -7-6
פרק ב: טד בנדי: היסטוריה של זעזועים ותעלומות, על פי ספרה של אן רול- "הזר             שלצידי" –12-8
פרק ג: הסבר פסיכיאטרי לרצח סדרתי –15-13
            ג.1:
הפרעת אישיות אנטי סוציאלית –14-13
ג.2: מחלת נפש-פסיכופטיות -15-14
פרק ד: הסבר פסיכולוגי לרצח סדרתי –17-16
            ד.1: מאפיינים אישיותיים -. 17-16
פרק ה: טיפולוגיה של רוצחים סדרתיים-מיון על בסיס מאפייני התנהגות -… 19-18
פרק ו: מן העיתונות- כתבות על רוצחים סדרתיים –21-20 פרק ז: ניתוח רוצח סדרתי, על פי ספרו של דר' ארנון אדלשטיין- "רצח מרובה קורבנות"
23-22
סיכום ..
מקורות
מבוא
"שבע נשים נאנסו ונרצחו באכזריות, בדיוק באותה שיטה תוך 10 שנים. שש מהגופות נמצאו באותו איזור גיאוגרפי, קילומטרים ספורים אחת מהשנייה. האם ייתכן שרוצח סדרתי פעל בישראל ורצח את הנשים הללו, אך מעולם לא נתפס?" ("שומר מסך", אמנון לוי, 30/3/2009). האם רוצחים סדרתיים חולקים אותו מאפיין? האם הקורבנות שלהם גם? כמה מדויק הוא הפרופיל הפיזיולוגי של הקורבנות והרוצחים הסדרתיים? מי נחשב לרוצח הסדרתי הכי מפורסם בהיסטוריה? מה מבדיל בין הרוצח הסדרתי המאורגן לבין הרוצח הסדרתי הלא מאורגן? כמה רוצחים סדרתיים עדיין מסתובבים בקרבנו? איך נמנע מלהפוך לקורבן הבא? מהם הגורמים הפסיכולוגיים והפסיכיאטרים של הרוצחים הסדרתיים? מטרת עבודה זו, הינה לחקור את תופעת הרצח הסדרתי, לנסות לענות על כמה שיותר שאלות שהוצגו כאן ולנסות להבין -מה מניע אדם אחד לקחת חיים של אדם אחר?            'רוצח סדרתי' מוגדר כמי שביצע ארבעה מעשי רצח או יותר, במקומות שונים ובזמנים שונים, כאשר חולפות לפחות 72 שעות בין רצח לרצח. שיטות ביצוע הרצח הם בעלי אופי אחיד, ולקורבנות אותם בוחר הרוצח הסדרתי יש מאפיינים דומים, אך אין ביניהם כול קשר. בין הרוצח לקורבן אין הכרות קודמת והמניע לרצח הסדרתי הוא בדרך כלל אינו כספי אלא מיני או כפייתי, בשל פנטזיות או חזיונות שווא (כספי, 1999). סעיף
3 00 ב"חוק העונשין", תשל"ז 1977, של ישראל מגדיר 'רצח' בצורה הבאה:
'רצח'- העושה אחת מאלה יאשם ברצח ודינו-מאסר עולם ועונש זה בלבד:
גורם במזיד, במעשה או במחדל אסורים, למותו של אביו, אימו, סבו או סבתו.
גורם בכוונת תחילה למותו של אדם.
גורם במזיד למותו של אדם תוך ביצוע עבירה או תוך הכנות לביצועה או כדי להקל על ביצועה.
גורם למותו של אדם כשנעברה עבירה אחרת, כדי להבטיח לעצמו, או למי שהשתתף בביצוע אותה עבירה, בריחה או הימלטות מעונש.
החוק מבחין בין גרימת מוות, הריגה ורצח באמצעות שני קריטריונים: היסוד העובדתי (אקטוס ריאה)- המעשה הפלילי עצמו והיסוד הנפשי (מנס ריאה)- התהליכים הנפשיים העומדים בבסיסו של מעשה העבירה. כדי שאדם ייחשב כרוצח, על שני הקריטריונים להופיע בעת הרצח. כלומר, האדם צריך להתכוון למעשה הרצח ולבצע אותו בפועל.           מאז תחילת ימי האדם, אנו נתקלים במקרי רצח, אם במיתוסים (קין והבל), בספרות (החטא ועונשו, המלט) או בהיסטוריה (יוליוס קיסר). המושג 'רצח' קיבל, במקביל להתפתחות האדם, פירושים ערכיים ומשפטיים שונים כמו גם גרסאות שונות: מרצח של אדם אחד על ידי חברו, רצח של קבוצה מוגדרת מסוימת, רצח פוליטי, רצח כנקמה או רצח בהוראת מנהיג (simon, 2000).  פרק א' בעבודה, המבוסס על ספרו של פרופ' יוסי יסעור, ינסה להסביר את תופעת ה'רצח' כהחלטה ככול אחת אחרת בחיים, וינסה להסביר מה מניע אדם להגיע לרגע בו הוא מחליט לרצוח. פרק זה ינסה להבין את המניעים ואת תהליכי קבלת ההחלטות המובילים לרצח. כול אחד עלול לרצוח בנסיבות מסוימות, אך בנסיבות קיצוניות ביותר, עלולים רוב בני האדם, ברגע של ייאוש, אכזבה או כעס נורא, לאבד את עשתונותיהם ולבצע רצח (יסעור, 1995). פרק ב' בעבודה יציג את סיפורו האמיתי של טד בנדי, המבוסס על סרט וספר של אן רול- כותבת ספרי פשע אמיתיים. סיפורו מתאר את שיטת "רציחותיו" וינסה להסביר מדוע הפך למכונת הרג מתוכננת ביותר.       פרק ג' ינסה להסביר את תופעת הרצח הסדרתי על ידי הסבר פסיכיאטרי לתופעה. פרק זה יעסוק בהפרעת האישיות האנטי סוציאלית, בה לוקים רוצחים בכלליות, ורוצחים סדרתיים, בפרט, ובמחלת הנפש- פסיכופטיות.       פרק ד' יעסוק בהסבר פסיכולוגי לתופעת הרצח הסדרתי. פרק זה ידון במאפיינים האישיותיים של הרוצחים בסדרתיים וינסה לבנות להם פרופיל אישיותי, אשר יכול להסביר את התנהגותם האימפולסיבית.           פרק ה' יסביר את תופעת הרצח הסדרתי על ידי יצירת טיפולוגיה של רוצחים סדרתיים. כספי (1999), טען שיש מיון אחר של רוצחים סדרתיים, המתבסס על מניעיהם או הסיפוק העיקרי שהם שואבים ממעשי הרצח שלהם.
          פרק ו' יציג כתבות שפורסמו בעיתונים על רוצחים סדרתיים שונים, שפעלו לאורך ההיסטוריה.           פרק ז' יסביר את תופעת הרצח הסדרתי בהצגת מקרה בין זמננו, סיפורו של יחיא פרחאן שרצח את דנה בנט ז"ל ועוד מספר בחורות נוספות. דר' ארנון אדלשטיין נסה להסביר איך יחיא פררחאן עונה על ההגדרה של רוצח סדרתי, באמצעות ספרו "רצח מרובה קורבנות".