עמדות מורים כלפי שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

                                     תוכן העניינים
                                                                                                                                              עמודים תקציר     …………………………………………………………………………………..       א – ז     מבוא      ……………………………………………………………………………………           3
רקע תיאורטי       ליקויי למידה   …………………………………………………………………………       8 – 4
      שילוב תלמידים ליקויי למידה במסגרת בית הספר הרגיל  …………………………      14 – 9
      העמדה …………………………………………………………………………………      16 – 15
      עמדות מורים כלפי  שילוב תלמידים  בעלי צרכים מיוחדים  ……………………..       19 – 17
רציונל המחקר והנחת המחקר   ………………………………………………………..            20 שיטת  המחקר      אוכלוסיית המחקר  ………………………………………………………………….            21
     משתני המחקר  ………………………………………………………………………            21
     כלי המחקר   …………………………………………………………………………         23 – 22         הליך המחקר   ……………………………………………………………………….             23
     שיטת עיבוד הנתונים  ……………………………………………………………….             23
ביבליוגרפיה  …………………………………………………………………………….        28 – 24
נספחים : שאלון המחקר   ……………………………………………………………..            30 תקציר באנגלית               מבוא
  בשנים האחרונות אנו עדים לתהליך, הנמצא בהתפתחות מתמדת, של שילוב הילדים בעלי  הצרכים המיוחדים ככלל והתלמיד לקויי למידה בפרט, בחברה הרגילה. החברה נוטה לראות בשילוב ערך אוניברסלי מועדף,  המבטא את השמירה על כבוד הילד ושוויון הזדמנויות .    ההשקפה החינוכית התומכת  בשילוב  תופסת את הילד המתקשה בלמידה ,   כאדם אשר ישתלב בעתיד בחברת המבוגרים  הרגילה  ולפיכך מאמינה שיש לשפר את קידומו הלימודי  בד   בבד עם שילובו  החברתי  .                                                                                                                            ביסוד השילוב מונח רעיון הנורמליזציה. מטרת רעיון הנורמליזציה היא לשלב עד כמה שניתן את התלמיד  בעל  הצרכים  המיוחדים   במסגרת החברה הרגילה,   תוך שימוש  בתנאים  ובשירותים נורמטיבים ככל האפשר (רונן , 1988 ).
 "חוק החינוך המיוחד"  בישראל (1988), מדגיש את עדיפותם של מוסדות חינוך שאינם מוסדות לחינוך מיוחד על פני המוסדות המיוחדים המיועדים לחינוכם של ילדים חריגים . גם בארצות אחרות יש חוקים בנושא השילוב,  ויש הדורשים  אף  הכלה מלאה , כלומר מיזוג המערכת הרגילה והמיוחדת , למערכת חינוך אחת מקיפה וגמישה, שבה יסופקו כל שירותי החינוך והשירותים הנלווים . החוק חייב את השילוב, המורים לא היו שותפים בהחלטה. מערכת החינוך ניצבת בפני משימות העומדות בפני החברה.  יש קשיים רבים ביישום השילוב ברמת ההסכמה וברמת הביצוע . המורה הוא שמיישם את השילוב של הילדים לקויי הלמידה עם בני גילם, הלכה למעשה . והוא  עומד בפני  קשיים יומיומיים בעבודתו . הדבר דורש ממנו מאמץ נוסף ועריכת שינוים בדרך העבודה שלו בכיתה.   למורה תפקיד מכריע  בשילוב או בהפרדת החריג , הוא המחליט אם להפנות ילד לאבחון על מנת לחשוב על העברתו למסגרת מיוחדת . בכתה,  המורה הוא אחד הגורמים המשמעותיים בקביעת סכויי ההצלחה והכישלון של השילוב .
ישנם גורמים רבים המשפיעים על הצלחתו של המורה לשלב בכיתתו תלמידים ליקויי למידה . אחד הגורמים החשובים הוא עמדות המורים כלפי תלמידים ליקויי למידה ושילובם בכיתה.
ישנה התייחסות מסויימת  בהכשרת מורים ובהשתלמויות מורים, להקניית ידע  וכלים לחינוך הילדים ליקויי הלמידה ,  אך אין מספיק התייחסות לעמדותיהם של המורים,  ובצורך לשנותם, לעיתים .
מטרת מחקר זה היא לבדוק מה הן עמדותיהם של מורים בבית ספר רגיל כלפי תלמידים בעלי צרכים מיוחדים וכלפי שילובם במסגרת החינוך הרגיל,  והאם יש הבדל בעמדות המורים המלמדים בבתי ספר שיש בהם רמות שילוב שונות . הנושא הוא בעל חשיבות בהקשר למדיניות השילוב הננקטת ע"י משרד החינוך .   העבודה כוללת הצעת מחקר בלבד