חיפוש לא חוקי והשלכותיו

תקציר העבודה

תפקידה של המשטרה הוא לאכוף את המשפט הפלילי, למנוע עבירות או לגלותן. עבודת המשטרה נועדה לשמור על זכויות האדם – על הזכות לחיים ושלמות הגוף מפני אלימות, על חירות האדם מפני כליאת שווא וחטיפה, על קניין האדם מפני עבירות רכוש ועוד..
במשפט הפלילי קיימת "חזקת החפות", ולכן על מנת להרשיע אדם, יש להוכיח אשמה מעבר לספק סביר. מרגע שבוצעה עבירה, נכנסת המשטרה לתפקידה כחוקרת, עליה לאסוף ראיות על מנת שהגוף התובע יוכל באמצעותן, להוכיח את אשמתו של הנאשם במהלך המשפט.
ישנם סוגים שונים של ראיות כגון: הודיה (מלכת הראיות), ראיות חפציות, ראיות פורנזיות, אמרות חוץ, עדים ועוד… כל נושא הראיות מוסדר בישראל בפקודת הראיות שהיא בעצם הדין הפרוצדוראלי העוסקת בסדרי דין וקובעת כללים לעניין קבילות ראייה, משקלה ודיותה.
ישנם אמצעים שונים בהם נוקטת המשטרה על מנת לחשוף ראיות ולגלותן. בעבודה זו אתמקד באמצעי להשגת ראייה – החיפוש.     חיפוש – מהו?
חיפוש זו פעולה שמטרתה גילוי ראייה לגבי ביצוע העבירה. החיפוש יכול להתבצע בביתו של החשוד, חצריו, מכוניתו, על גופו ובגופו, במחשבו במכשיר הסלולארי שלו ובחפציו בכלל. התכלית לכל חיפוש באשר יהיה היא משותפת – איתור ראיות לבירורו של חשד.  ככלל ישנה מסגרת נורמטיבית אשר מנחה את כוחות המשטרה כיצד לחקור ולאסוף ראיות לצורך גילוי האמת. אולם מה קורה כאשר המשטרה חורגת מסמכותה או שמפעילה אותה שלא כדין?? העבודה ללא ביבליוגרפיה