סמינריון בנושא הקשר בין חוקי מדינת ישראל בתחום הריון ולידה ובין פמיניזם תרבותי העבודה קיבלה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 92
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא  2
פמיניזם תרבותי- היסטוריה, התהוות ותכלית  4
פמיניזם תרבותי בהיבט המשפטי 10 החקיקה בנושא הריון ולידה בישראל  15
חוק עבודת נשים, תשי"ד-1954  15
חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב] התשנ"ה-1995, פרק ג: ביטוח אמהות  23
הדיון המרכזי- גישת הפמיניזם התרבותי והלימתה עם החקיקה הישראלית בנושא הריון ולידה  30 סיכום   41
רשימה ביבליוגרפית: 43
מבוא
בעבודה זו אעסוק בהסדרים והזכויות הניתנות מתוקף החוק לנשים, בנושא ההריון והלידה.  כאשר המטרה המרכזית בעבודה זו היא לבחון את הזכויות המדוברות מנק' מבט שונות המהוות שיח ודיון לגבי נחיצות זכויות אלו והשלכותיהן.
בחרתי להתמקד בגישת הפמיניזם התרבותי, גישה פמיניסטית אשר רואה את האישה באור שונה, ייחודי, הן בהקשר לגישות הפמיניסטיות האחרות והן בהקשר למין השני, הגברי.
שאלת המחקר שלי היא: מהי התפיסה הפמיניסטית שעמדה בפני המחוקק בעת החקיקה בנושא הריון ולידה בישראל? ומהי הבעייתיות בה?
הבחירה שלי בנושא נעשתה לאור ההתעניינות האישית שלי בתחום הזכויות לנשים בישראל בכלל, ובפרט בהריון ולידה. כאישה צעירה גם אני נקרעת בין הרצון לשוויון זכויות ובין הרצון להגנה לאור היותי אישה, אשר ביכולתה הייחודית והבלעדית להיכנס להריון ולהביא ילדים לעולם.
הקונפליקט בין היותי אישה, לבין רצוני להיות אם מתבטא במגוון תחומים ואספקטים של החיים, ובכוונתי בעבודה זו להציג את הקונפליקט המחשבתי, בו אנו הנשים עומדות לאור החקיקה וההסדרים בנושאי ההריון והלידה.
בפרק העבודה הראשון אתמקד בגישת הפמיניזם התרבותי, תכליתה ומהותה, כיצד התפתחה לצד פמיניזמים אחרים ומהם ההבדלים העיקריים בינה ובין הגישות השונות. בפרק השני אציג סקירה כללית של החוקים אשר עוסקים בהריון ולידה, ואבאר אותם באופן פשטני.
בפרק השלישי אציג את הדיון המהותי אשר משקף את ההלימה בין גישת הפמיניזם התרבותי לבין החקיקה הישראלית בנושא הריון ולידה, זאת תוך הצגת גישות המחוקק באופן כללי, לא רק בישראל, והן את נקודת המוצא של חלוקת התפקידים במשפחה באופן מסורתי, כפלטפורמה לחקיקה בנושאי הריון ולידה. העבודה בפונט 14, רווח כפול