היחסים בין רוסיה ואוקראינה בנושא הגז והאנרגיה

תקציר העבודה

היחסים בין רוסיה ואוקראינה בנושא הגז והאנרגיה עבודה סמינריונית אוקטובר 2009
תוכן העניינים
מבוא
בעיית המחסור באנרגיה בהווה ובעתיד סכסוכי הגז השפעת הסכסוך על מדינות האיחוד האירופי הקשר בין סכסוך הגז למדיניות החוץ של רוסיה דיון וסיכום ביבליוגרפיה נספח: מפת צינורות הגז העיקריים מרוסיה מערבה מבוא
באחד בינואר 2009, רוסיה הפסיקה את אספקת הגז לאוקראינה. מונופול הגז הממשלתי הרוסי, גזפרום, הפסיק לחלוטין את אספקת הגז לאוקראינה. זאת, לאחר שאוקראינה לא שילמה חוב בסך שני מיליארד דולר לרוסיה על אספקת הגז. גזפרום הודיעה על כך בשידור חי בטלוויזיה הרוסית. הרוסים טענו  כי אוקראינה איימה להחרים את הגז שמעבירה רוסיה דרך שטחה ללקוחות באירופה, אם לא תושג עסקה על משלוחי הגז למדינה זאת, למרות שראש ממשלת אוקראינה, יוליה טימושנקו, הבטיחה להנהגת האיחוד כי לא תהיה פגיעה באספקת הגז לאירופה. אך מספר ימים לאחר מכן, הופסקה גם אספקת הגז לאירופה דרך הצינורות העוברים באוקראינה. נשיא רוסיה, דמטרי מדבדב, שוחח בטלפון עם עמיתו האוקראיני, ויקטור יושנקו, ואמר לו כי אספקת הגז הפכה לבת ערובה של הסכסוך בתוך ההנהגה האוקראינית. מדבדב אמר ליושנקו שאספקת הגז תחודש רק אחרי שאוקראינה תסכים לשלם את מחיר השוק המלא בתמורה לגז.
מדבדב אמר ליושנקו: "המחיר צריך להיות מחיר השוק, שמבוסס על נוסחה של תמחור.
לא יהיו הנחות או העדפות מיוחדות לאוקראינה". אוקראינה בתגובה מסרה, כי היא מעלה ב-300% את עלות הובלת הגז דרך הצינור שלה לאירופה. בית המשפט לעניינים
מנהליים בקייב פסק כי ההסכם בין חברת הגז האוקראינית נפטוגז למונופול של ממשל רוסיה גזפרום אינו חוקי, ואסר על החברה המקומית להוביל גז רוסי לאירופה במחיר הישן.
לאחר שרוסיה הפסיקה את אספקת הגז לאוקראינה, הוחלט בקייב לייקר את תעריפי ההובלה תוך שימוש בעובדה כי צינור הגז הגדול המוביל גז רוסי לאירופה עובר בתחומם. רוסיה מיהרה להודיע כי אינה מקבלת את הסמכות של בית משפט אוקראיני ולטעון כי קייב מנסה לסחוט את רוסיה ואירופה. "לאוקראינה אין אמצעים לשלם עבור הגז לו היא זקוקה לכן היא סוחטת אותנו", אמר יו"ר ועדת החוץ בפרלמנט הרוסי. גזפרום הודיעו כי פסיקת בית המשפט רק מוכיחה כי פעלו נכון, כאשר הפסיקו לספק גז למדינה. ואכן , לאחר מספר שבועות, רוסיה ואוקראינה חתמו על הסכם חדש להעברת גז ובכך סיימו את המשבר שהחל בתחילת השנה בעקבות הוויכוח בין השתיים על העלאת מחיר הגז שדרשה רוסיה. ההסכם בין השנתיים נחתם למשך 10 שנים. על פי ההסכם, החל מ-2010 תתחיל אוקראינה לשלם בעבור הגז הרוסי מחירים "אירופאים", 400 דולר לאלף מטר מעוקב ,פי 2 מכפי ששילמה עד כה.
עבודה זאת עוסקת במשברים שבין רוסיה ואוקראינה בנושא הגז, סוקרת את האירועים ומנתחת את הגורמים והתוצאות שלהם.