השפעת קבלת מסר של העצמה או קבלה על נכונותם של נפגעים להתפייס הרחבת מודל הפיוס מבוסס הצרכים לרמה הקבוצתית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 40

תקציר העבודה

תקציר:
בהתבסס על מודל הפיוס מבוסס הצרכים, כאשר מתרחשת אפיזודה של פגיעה, הקורבנות סובלים מפגיעה בתפיסת הכוח שלהם.
אנו מעריכים כי שיפור רגשי בזהות הפגועה יקדם תהליכים של פיוס. על ידי מסרים של קבלה והעצמה מושלמים  משאבים חברתיים בעלי צביון רגשי, כגון  הכבוד, ההערכה העצמית, תחושת השליטה והכוח של הנפגע משתקמים (Nadler & Shnabel, 2006). סיפוק הצרכים הרגשיים של הנפגע מעלה את נכונותם להתפייס.
המודל מתייחס לצרכים הרגשיים הנובעים מתוך השתייכות לאחד משני התפקידים (פוגע או נפגע), ללא התייחסות להבדלים בין-אישיים אחרים. במחקר הנוכחי הושם דגש על הצד הנפגע בסכסוך , הצד של הקורבנות , וכן נבדק המודל ברמה הבין-קבוצתית להבדיל מהרמה הבין-אישית שנבחנה במודל עצמו.
נעשה  ניסיון לבדוק כיצד המשתנים  תפיסת כוח של הנבדק (העצמה) ומסר של קבלת אחריות  משפיע על הניבויים של מודל הפיוס מבוסס הצרכים.  ההשערות המרכזיות במחקר גרסו כי שימוש במסר של העצמה יגרום לעליה ברמת הנכונות להגיע לפיוס, שימוש במסר של קבלת אחריות מצד התוקף תגרור לעליה בדימוי המוסרי אך לא ברמת הנכונות לפיוס. בדקנו גם את רמת ההזדהות עם הקבוצה ושערנו כי ככל שרמת ההזדהות עם הקבוצה תהיה גבוהה כך גם רמת הרגשת הקורבנות תהיה גבוהה ולכן הנכונות לפיוס תהיה נמוכה.
בניגוד להשערות, תוצאות הניסוי לא הצביעו על הבדלים בנכונות להתפייס בין  נבדקים בעלי רמה גבוהה של הזדהות עם הקבוצה ובין אלו בעלי רמה נמוכה של הזדהות. בהתבסס על תוצאות מחקר זה הוצעו כמה סיבות ורעיונות מדוע לא הושגו השערות המחקר ועל כך הועלו הצעות למחקרי המשך עתידניים.
תוכן העניינים:
תקציר —
עמוד 3
מבוא –..
עמוד 4
 השערות המחקר —  עמוד 11
שיטה —   עמוד 11
כלים —   עמוד 12
תוצאות -..  עמוד 14
דיון ומסקנות    עמוד 15
נספחים -…
עמוד  18
מקורות -.   עמוד 21