ארגון הפת"ח בהנהגתו של יאסר עראפת

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2000
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי הרוח והחברה המחלקה למזרח התיכון            שנה"ל תשס"ז "בין הסדרים למלחמות-הסכסוך ערבי ישראלי בשנים 1949-1974" יאסר ערפאת והנהגתו את הפת"ח סמינר:
"בין הסדרים למלחמות-הסכסוך ערבי ישראלי בשנים 1949-1974" תאריך: 30/08/07
תוכן העניינים
מבוא .עמ'3-5
קיצור תולדותיו של ערפאת ..עמ' 5-7
פעילותו בנושא התארגנות הפת"ח -…עמ' 7-12
שלב ההתחברות לשוקרי—אש"ף -…עמ' 12-14
שלב הנהגת אש"ף לאחר מלחמת ששת הימים -.עמ' 15-16
המאבק עם ירדן –ספטמבר השחור -..עמ' 16-17
השפעת מלחמת יום הכיפורים –..עמ' 17-18
סיכום –…עמ' 19-20 ביבליוגרפיה -.עמ' 21

1 .מבוא
מטרת עבודה זו היא לבדוק כיצד השפיעה אישיותו והנהגתו של ערפאת על דרכי הפעולה של הפת"ח מתחילה ואש"ף לאחר מכן.
Max weber הגדיר עוצמה, בצורה הבאה:
"Power is the probability that one actor within a social relationship will be in a position, to carry out his own will despite resistance, regardless of the basis on which this probability rest”  Blondel jean מגדירה מנהיג כאדם המשפיע על קבוצה בין אם אדם זה הינו המנהיג הפורמלי העומד בראש הקבוצה ובין אם הוא חסר עמדה פורמלית בתוך הקבוצה.
דיון מרכזי בסוגיה זו ניתן לנושא העוצמה. דרכי הפעלת העוצמה שונות ומגוונות והן מושפעות ממוטיבציית המנהיג ומכוונותיו, מהשליטה במשאבים ובמיומנות הפעלת העוצמה שלו. התמודדות על מוקדי העוצמה בחברה מתאפשרת דרך דרכי חלוקת העוצמה בחברה, היכולת להפעיל את העוצמה ואופן הפעלת העוצמה באותה חברה.
במשך השנים נוצרה דיכוטומיה בין המנהיגים "האמיתיים" או ה"גדולים" למנהיגים חסרי הכריזמה, הפקידים. הפשטה שכזו של הדברים אינה נכונה לדעת  Blondel jean מכיוון שהמציאות שונה ומסובכת יותר. ואכן במנהיגות מצפים למצוא תכונות רבות ומגוונות כמו יכולת השראה, יכולת חדשנות, יכולת הצבת מטרות, היכולת לבצען, היכולת לדעת ולהבין את נפש המונהגים ולהיות בעלת יכולת גיוס והמשכיות. לא תמיד מספקת הלכה למעשה המנהיגות הקיימת ציפיות אלו ואחרות.
 Blondel jean  הציעה להבחין בין מנהיגות טרנספורמטיבית-מהפכנית למנהיגות טרנס אקטיבית. בקטגוריית מנהיגות טרנספורמטיבית כללה את המנהיגות האינטלקטואלית, המנהיגות הרפורמית, המנהיגות המהפכנית והמנהיגות ההירואית-אידיאולוגית. בקטגוריית המנהיגות הטרנסאקטיבית כללה את מנהיגות הדעות, המנהיגות הקבוצתית-בירוקרטית, המנהיגות המפלגתית, המנהיגות המחוקקת ואת המנהיגות האקזקוטיבית.
נושא קבלת ההחלטות –