גילוי עריות:הגדרת התופעה,היבטים חוקיים,נתוני התופעה בישראל,הסברת התופעה על ידי תיאוריות קרימינולוגיות שונות והצעת דרכים להתמודד עימה

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
הגדרת התופעה: גילוי עריות -.3
היבטים חוקיים -…3
מאפייני התופעה והצגת נתונים על היקפה בישראל -4
הסברת התופעה על פי תיאוריות קרימינולוגיות שונות –…5
דרכי פעולה להתמודדות עם התופעה/העבירה ולמניעת התרחשותה –7
סיכום -10 ביבליוגרפיה –.11
נספחים עבירות מין- גילוי עריות א.הגדרת התופעה: גילוי עריות מתייחס לפעילות מינית בין אנשים שהם קרובי משפחה כמו הורה, אח, אחות, סב, סבתא, דוד או דודה. רוב המקרים המדווחים או המטופלים הם יחסי מיניות בין אב לבין ביתו או בין אב לבין בנו הקטין. אם כי ידועים מקרים של יחסים בין אם לבנה ובין אחים לאחיות. למעשה, מדובר בסיטואציה מינית, בה מעורב אדם מבוגר מצד אחד, וילד מצד שני שפער הגילאים ביניהם יוצר מצב בו הילד חסר אונים להתנגד למעשים שנעשים בו. חוסר איזון הכוחות בין המבוגר לילד יוצר את מצב הניצול וההתעללות- מושא האשמה, שאך מחמירה נוכח הקרבה המשפחתית בין הפוגע לבין קורבנו. Wolf,david.a (1999) p 5)) גילוי עריות טומן בחובו שלושה מאפיינים שכל אחד הוא בעל השפעה מכרעת על קורבן המעשה: 1)סקסואליזציה של יחסי אב- בת ובן. 2)תחושת בגידה באהבה ההורית.  3) תחושת און קין וסטיגמטיזציה. (ל.עדן (2005)ע"מ:167) ב. היבטים חוקיים: ביהדות, גילוי עריות במשפחה מדרגה ראשונה הוא מהחטאים החמורים ביותר, אחת משלוש העברות שהן בגדר "ייהרג ואל יעבור" ועונשם בכרת או בסקילה. האיסור מצוי בספר ויקרא (י"ח ו') "איש איש, אל כל שאר בשרו, לא תקרבו לגלות ערוה"  איסור 'גילוי עריות' בתורה הוא כוללני יותר מאשר המושג "גילוי עריות" בימינו וכולל גם יחסי מין בין אישה נשואה ובין מי שאינו בעלה, אף שאינם קרובים. ילד שנולד כתוצאה מגילוי עריות הוא ממזר, שאינו יכול לשאת אלא ממזרה או שאר חסרי ייחוס.
הפירוט של איסורי עריות נמצא בספר ויקרא י"ח , ואלו הם: אב, אם, בן, בת, אשת האב החורגת, בת אשתו, (מאב אחר) אחות ואח – אף מהורה אחד משותף, נכדה, חמות, אם חמות, אם חמיו, דודה (בניגוד לאחיינית), אשת הבן, אשת האח, אחות אשתו – כל זמן שאשתו חיה, ואשת איש.
כל האיסורים חלים גם אם הנישואין שיצרו את הזיקה כבר אינם בתוקף עקב מוות או גירושים. החריגים אשת איש שנתגרשה, שאז מותר לה להינשא לאחר, אחות אישה, המותרת אם אחותה נפטרה, ואשת אח שנפטר, המותרת בייבום במקרים מסוימים.