ארגונינ טרור:סוגים, מניעים להיווצרותם ויעדיהם.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

ארגוני טרור- תוכן עניינים

1 )מבוא                                                                                                          עמ' 1
2 ) הגדרה- ארגני טרור                                                                                  עמ' 2
3 ) סוגי ארגוני טרור: חזבאללה                                                                    עמ' 3-4
                                   חמאס                                    פת"ח                                    אל- קעידה                                    הארגון לשחרור פלסטין (אש"ף)
4 ) המניעים להיווצרותם של ארגוני טרור                                                    עמ' 5-6
5) יעדים של ארגוני טרור והשגת היעדים בבחינת דרכי פעולה                    עמ' 7-10
6 ) סיכום                                                                                                       עמ' 10 7) ביבליוגרפיה                                                                                             עמ' 11
מבוא:
ארגוני טרור בישראל ארגון טרור הוא ארגון צבאי או מעין צבאי, שמטרתו או מטרת פעולותיו היא להטיל אימה ולזרוע בלבול, פחד ודמורליזציה בקרב אזרחים, ובכך להפעיל לחץ על שליטי המדינה בה הוא פועל או לגרום למדינות אחרות להיענות לתביעותיו, ובלבד שאינו מחזיק לפי חוק בזכות בלעדית ולגיטימית (כלומר, מאושרת בחוק) על הפעלת אלימות כנגד אזרחי מדינתו ואזרחי מדינות אחרות. ישנם עשרות ארגוני טרור מוסלמים ברחבי העולם הפועלים כנגד אזרחים ישראלים ויהודים. שאלת המחקר: מהם המניעים להיווצרותם של ארגוני טרור? מהם יעדיו של ארגוני הטרור וכיצד הם פועלים על מנת להשיג יעדים אלו? העבודה תנסה למצוא מכנה משותף בין הארגונים השונים הן מבחינת המניעים להיווצרותם של ארגוני טרור והן מבחינת השגת היעדים ודרכי פעולה.
לאחר סקירת חמישה ארגוני טרור מרכזיים, מצאנו שיש לרובם מספר מניעים המביאים היווצרותם של ארגוני הטרור: הטרור האסלאמי הוא בעיקרו מעשי ידיהם של מוסלמים מן המזרח התיכון המשקף תפיסת עולם הפכית במובהק לתפיסת העולם שעימה הוא מתמודד, תפיסת העולם המערבית הליברלית, הליברליסטית.
בנוסף מעמדם הנחות בעיני העולם מטריד את המוסלמים ובכדי לזכות מחדש בכבוד האבוד הם פונים לדרך ההקרבה שנתפסת כערך עליון המופיעה תחילה בדמות טרור המתאבדים שנתפסת כהקרבה עילאית אולטימטיבית ובהמשך יוצרים שיטות מלחמה משתכללות בהתאם להתפתחות השיטות המופעלות כנגדם. כמו כן גם הצורך בתשומת לב,יוקרה והכרה מביא לעלייה והעצמה של ארגוני טרור. וכמו כן, מצאנו כשישה יעדים המאפיינים את ארגוני הטרור שבחרנו להציג בעבודה זו, שימוש ביעדים אלו מתורגמים כמובן,  לדרכי הפעולה: יעדיו המרכזיים של הטרור הינם יצירת מודעות בינלאומית לבעיה, למצוקה של הטרוריסטים. הפעלת לחץ על מוסדות וארגונים בינלאומיים לשם מציאת מענה לבעיותיהם, יצירת פילוג וקיטוב פנימי בציבור וכן יצירת משבר אמון בין הציבור ובין הרשויות הצבאיות או הביטחוניות, גיבוש הזדהות קולקטיבית סביב נושא המאבק, גיוס תמיכה כלכלית וגיוס מתנדבים חדשים לארגון (המשכיות) ועוד. ארגוני טרור נוטים לכוון את הפיגועים בעיקר לצורך השפעה מיידית על דעת הקהל באמצעות תקשורת המונים שגורמת להגדלת הפחד, להרתעה ולרצון לוותר לטרוריסטים, ומאיך מגדילה כעס, שנאה, רגשי נקם ומעודדת את הממשל למדיניות תקיפה נגד טרור, תהליך זה הינו "מעגל קסמים" חוזר ונשנה ששומר על המשכיות ומחזוריות בדבר קיומם של ארגונים אלה.     נראה כי למרות ריבוי ארגוני הטרור בעולם ועלייה עקבית בשכיחותם של אירועי טרור, מעטים מאוד ארגוני הטרור אשר הצליחו להגשים את מטרתם הסופית המוצהרת: הטרור כמעט שלא רשם הצלחות במיגור משטרים, בהשלטת אנרכיה, בשינוי ממשל ובהשגת שחרור לאומי או עצמאות.