בתי סוהר: מהו מוסד טוטאלי? מאפייניו? סקירה היסטורית? השפעות המאסר על אוכלוסית האסירים והסוהרים, הצגת הבעיות והמלצות לשיפור

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן ענייניים:
מבוא:
מהו מוסד טוטאלי?
           מאפייני המוסד הטוטאלי סקירת ספרות השפעות המוסד הטוטאלי: א) השפעות כוללניות על האסיר                                             ב) השפעות כוללניות על אוכלוסיות אסירים ספציפיות: קשישים ונשים.
                                            ג) השפעות כוללניות על הסוהר                                             ד) השפעות כוללניות על מערכת היחסים שבין הסוהרים לאסירים סיכום ודיון
1 )מבוא: מוסד טוטאלי – הוא מוסד שהכול מתנהל בו. הוא מוגדר כמקום מגורים ועבודה שבו חיים כמות גדולה של אנשים אשר כולם שרויים באותו מצב, היינו, התנתקו מהחברה הרחבה לתקופה ארוכה וביחד הם מקיימים אורח חיים סגור אשר נמצא  תחת פיקוח של אנשי הסגל. בנוסף, קיימת שיגרה קבועה מראש כחלק מתוכנית הגיונית כוללת המיועדת למלא מטרות רשמיות של המוסד.   1. גופמן חילק את המוסדות הכוללניים לחמש קטגוריות: 1. חסרי ישע שנחשבים ללא מזיקים (עיוורים, יתומים). 2.
אנשים שלא מהווים איום מכוון על החברה (חולי נפש, בתי הבראה). 3. מוסדות לאנשים שמהווים איום מכוון לחברה ( בתי סוהר) 4. מוסדות לטיפול במשימה טכנית (מחנות צבאיים) 5. מוסדות לשם הסתגרות מפני העולם (מנזרים, כנסיות).
בתי הסוהר היו קיימים בעבר, אך לרוב מילאו תפקיד של בית מעצר, כלומר, נאשמים הוחזקו שם עד לקיום משפטם, ולאחר המשפט עד שיוצא לפועל גזר דינם: עונש מוות או עונשי גוף אחרים, הגליה או תשלום קנס. 2.דוגמאות לתפקידים אלה של המעצר אפשר למצוא כבר בתורה: כאשר יוסף נכלא ע"י פרעה בבית הסוהר יחד עם חשודים אחרים. כשנתברר דינם, אחד הנאשמים הוצא להורג, ואחד זוכה והוחזר לתפקידו הקודם.  זאת ועוד, ניתן לראות גם מכתבי יוסטינאנוס בשנת 533, שהמצב ברומא היה דומה: המעצר שימש להחזקת אסירים בלבד.