עבודת סמינריון- אונס

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

החוג לקרימינולוגיה עבודת סמינריון בנושא אונס נשים- למה, כמה ואיך תאריך הגשה:
24.09.09
ראשי פרקים:
מבוא
3-4
1 .       אונס-מהו 5-6
2 .       אונס בראי ההיסטוריה 7-8
3 .       "למה"-תיאוריות וגישות 9
3 -1. תיאוריות חברתיות 9-14
3 -2. תיאוריות ביולוגיות-התפתחותיות
1 5-16
3 -3. הסברים התנהגותיים
1 7-18
4 .       "כמה"- סטטיסטיקה
1 9-21
5.       "איך" לזהות- פרופיל האנס
2 2-26
סיכום מקורות
2 7-28
2 9
אונס הינה אחת התופעות היותר מוכרות בחברה האנושית, ניתן למצוא אותה בכל חברה ותרבות. כמו כן,  על פי סוזן בראונמילר (1980), ניתן למצוא רמזים ואף עדויות למעשי אונס עוד משחר ההיסטוריה, עדויות כמו באגדות היווניות הקלאסיות, חברות פרימיטיביות שבהן אונס היה נחשב למעשה מוצדק, אצל האינדיאנים ואף ברומא העתיקה. לכן, מטרת העבודה היא סקירה של התיאוריות הבולטות שיש בתחום האונס, הגדרת  המונחים הרלוונטיים, הפרכת מיתוסים בתחום האונס ואמידה של מספר הנפגעות מהתופעה.             על מנת להבין בכלל מהו אונס צריך להבין תחילה מהי תקיפה מינית ושלוחותיה. איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ולנפגעי תקיפה מינית בישראל (1202) מגדירים תקיפה מינית כ "כל התנהגות ו/או מעשה מיני הנכפה על אישה, גבר או ילד ללא הסכמתם. תקיפה מינית כוללת פגיעה באישה, בילד ובגבר על ידי גבר, אישה או ילד. תקיפה מינית היא אלימות המתבטאת במין, ולא דחף מיני בלתי נשלט. תקיפה מינית היא אקט של אלימות שנוקט התוקף כלפי מי שנתפס בעיניו כחלש ממנו. האקט המיני הוא אמצעי להשפלת הקרבן". ההגדרה הזו מתייחסת לשני המינים כשווים אך בהגדרות חוק העונשין תשל"ז-1977 ניתן לראות כי אונס יכול להתבצע אך ורק כנגד אישה "אונס הינו- החדרת איבר מאיברי הגוף או חפץ לאיבר המין הנשי ללא הסכמה". בחוק העונשין ניתן לראות כי האונס מתחלק למספר סוגים של אונס ולכל סוג זה ישנו עונש אחר (למשל אונס מתמשך, אונס קבוצתי, מעשה מגונה, גילוי עריות,מעשה סדום ועוד), אך ההתמקדות בעבודה תהיה על אונס נשים על ידי גברים.             חוקרים קמו והחליטו לחקור את תופעת האונס בכלל ואת הסיבות להיווצרותה בפרט. חלקות החוקרים הייתה כמעט מוחלטת לשתי מחנות מנוגדים. במחנה השמרנים היו כל אותם החוקרים אשר טענו כי מקום האישה הוא למעשה לצד הגבר בבית, תפקיד האישה הוא להישאר בבית ולדאוג לו ושאין לה מה לחפש בחוץ. בניגוד למחנה הזה קם המחנה הליבראלי אשר טען כי לאישה יש זכויות שוות לזכויות הגבר וכי היא יכולה להחליט שאינה מעוניינת להישאר בבית ואפילו להיאנס אם היא יוצאת ממנו (אריק גוד, 2002).              כתגובה לעליה החדה שהתרחשה באמצע המאה במספר הדיווחים על אונס התחילו חוקרים לפתח תיאוריות שונות להסברת האונס וסיבותיו, תיאוריות הכוללות בין השאר תיאוריות כמו תיאוריית הלמידה החברתית (Keren,2006) הטוענת כי כל התנהגות שלנו היא בעצם תוצר של פידבקים שליליים וחיוביים מהחברה הסובבת אותנו על התנהגותנו. תיאוריות כמו התיאוריה הפמיניסטית (ארנון אדלשטיין,1993) אשר טוענת כי האונס הוא תוצר של מספר סיבות וביניהן החוק אשר מתייחס לאישה כרכוש של הגבר, התחושה כי פגיעה באישה היא פגיעה ברכוש הגבר ולא פגיעה באישה עצמה. תיאוריות כמו תיאוריית האינטראקציה (Tony&Anthony,2006) של עבירות מין הטוענת כי האונס מושפע מגורמים ביולוגיים, אקולוגיים ונוירו פסיכולוגיים ורק כאשר כל הגורמים מתקיימים ויש בעיה בהם ניתן לצפות להתנהגות עבריינית בתחום המין.             אך עדיין, למרות שנמצאו מספר תיאוריות להבנת הסיבות לאונס, אין מספיק דברים שנעשו על מנת למנוע או להפחית את מספר מקרי האונס בעולם כולו ובחברה הישראלית בפרט. על פי דיווחי המשטרה נפתחים מדי שנה בשנה בערך 4,000 תיקים בגין עבירות מין.  על פי נתונים מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ולנפגעי תקיפה מינית בישראל הדיווח על אונס הוא הדיווח הנפוץ ביותר בקרב נשים בגילאי 13-
5 והוא עומד על 1,592
דיווחים בשנת 2007. בדיווחים מסוג אונס ועבירות מין יש לזכור תמיד כי המספרים הם לעולם אינם מדויקים וזאת משום שיש חוסר בדיווח, נשים מפחדות, לא מעוניינות ומתביישות לדווח. תמיד צריך לזכור שהמצב יותר גרוע ממה שהוא נראה לנו מהנתונים.             למרות שאומרים לנו להיזהר מסוג מסוים של אנשים, לא ללכת לבד בשעות חשוכות ואפילו לא לעלות לטרמפים, ניתן לראות כי אוכלוסיית האנסים היא מאוד מגוונת ולכל אחד מהם יש את המניע שלו לביצוע האונס. על פי החוקר מנחם אמיר, (סוזן בראונמילר,1980) האנסים כמעט תמיד בודקים ומתכננים את האונס שלהם לגבי קורבן ספציפי שאותו הם מכירים הכרות מוקדמת, האונס כמעט אף פעם אינו מתרחש בסמטאות חשוכות. חוקרים רבים הצליחו לשבור מיתוסים רבים שיש לנו על איך האנס נראה ואף על דרך פעולתו. אך עדיין ניתן לראות מספר טיפולוגיות שמצליחות למצוא את קבוצות האנסים הדומות ואת מניעיהם לאונס- אנס ההזדמנויות, הכעס המתפשט, הסדיסט ועוד (Gina&Karen,2007).