ענף הקפה השחור - חברת לנדוור ניתוח בעיות שיווקיות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2005

תקציר העבודה

תקציר מנהלים "לנדוור" נוסדה בשנת 1933 ע"י משה לנדוור. במשך השנים עסקה לנדוור בקליית פולי קפה מיובאים וטחינתם. כיום לנדוור הינה החברה השנייה בגודלה בשוק הקפה השחור בארץ. בתחילת שנות ה-80 מכר לנדוור את המפעל לקבוצת "פדרמן ובניו (אחזקות) בע"מ". גם לאחר המעבר לבעלות החדשה של משפחת פדרמן , שמרה חברת "קפה לנדוור" על המתכונת המשפחתית ועל שיטות הייצור המיוחדות אשר שמרו על טעמו ואיכותו של הקפה.
החברה חולשת על נתח שוק של 13% בשוק הקפה הטורקי  וכ – 14% בשוק קפה האספרסו. החזון של "קפה לנדוור" הוא להמשיך ולהוביל את שוק הקפה ברמה גבוהה כפי שנעשה עד כה במשך עשרות רבות של שנים. בנוסף, להציע מגוון מוצרים ושירותים חדשים לקהל לקוחותיה הנאמן וכמובן גם לקהלים נוספים.
המתחרה הגדול בענף הינה חברת עלית-קפה עם נתח שוק של 70% המייצרת ומשווקת את "קפה טורקי עלית". מתחרים נוספים הם רג'ואן – ויסוצקי ( 4% ), כתר (6% ), נחלת קליית גת וקטנים אחרים ( 7%).
גודל שוק הקפה הקלוי (טורקי ואספרסו) בישראל מוערך בכ-
5 0 מיליון שקל בשנה עם כמות מכירות של כ –
6 300 טון בשנה. גודל שוק הקפה הטורקי לבדו עומד על 195 מיליון שקל.    לפי הסטטיסטיקה, כל ישראלי שותה בממוצע 2.5 כוסות קפה שחור ביום, לעומת צריכה של 4 כוסות קפה נמס בממוצע. בעולם המערבי הצריכה רחבה יותר ומבוססת על קפה פילטר, טורקי ואספרסו.  הבעיה השיווקית הגדולה ביותר שעימה מתמודדת "לנדוור" היא ההתמודדות השיווקית אל מול עלית. קשה לקרוא תיגר מול מובילת השוק. בשוק כזה אין אפשרות של ממש לשנות מחירים כיוון שתנודות במחיר יכולות לגרום לשינוי תפיסתי לגבי המוצר, דבר שיהיה הרסני במצב של חזרה למחיר המקורי. מהצד השני של המתרס, לעלית יש משאבים גדולים בהרבה משאר החברות, כך שמלחמת שיווק ישירה באסטרטגיה של מתקפה חזיתית/איגוף/כיתור מהווה סכנה קיומית לחברה. המצב הוא בעייתי כי גם נגיסה מנתח השוק של שאר החברות לא יהפוך את לנדוור לדומיננטית.
בעבודה הוצעו 3
חלופות לפתרון הבעיה כאשר הניתוח שבוצע לפי מודל פישביין מראה שלאסטרטגיית הבידול יש ערך מוסף רב יותר מאשר לחלופות האחרות.
ניתן לראות שבעזרת בידול ניתן יהיה להגדיל את נתח השוק של לנדוור בצורה הטובה ביותר וכמו כן להשאיר את הלקוחות הקיימים. באמצעות חלופה זו ניתן לראות שלנדוור מספקת פתרון ישיר לבעיית נתח השוק מבלי להיכנס למתקפה חזיתית מול עלית .
תוכן עניינים
מבוא
4
ניתוח חיצוני מגמות ותנודות בסביבה העסקית/שיווקית שבה פועלת הפירמה 5
זיהוי ואפיון הסביבות השונות 7
מאפייני הכוחות הפועלים בסביבה
8 מתחרים 9
גורמי מפתח להצלחה (KSF)
1 1
חסמי כניסה ויציאה
1 1
כוח מיקוח של לקוחות
1 2
כוח מיקוח של ספקים
1 3
אטרקטיביות השוק
1 3
ניתוח פנימי מהות, מטרות ויעדים של "לנדוור"
1 4
אסטרטגיה של הפירמה
1 6
SWOT
1 6
יתרון תחרותי של הפירמה
1 7
אפיון קו מוצרים
1 8
שלב מחזור החיים ואסטרטגיית כיסוי שוק
1 9
תמהיל שיווק
1 9
בעיה מרכזית
2 1
בעיות משנה
2 1
הגדרת חלופות והערכתן
2 1
ניתוח כמותי של החלופות באמצעות מודל פישביין
2 3
המלצות
2 4
טקטיקות שיווקיות לחלופה הנבחרת
2 5
ביבליוגרפיה
2 6