שוק המים המינרליים - מותג פרטי שופרסל

תקציר העבודה

תקציר מנהלים מותג פרטי הוא שם כולל למגוון רחב של מוצרים מתחומים שונים הנמכרים ברשת שיווק באופן בלעדי. המותג הפרטי מספק מספר יתרונות לא מבוטלים לרשת השיווק.
הרווחיות של המוצרים במותג הפרטי גבוהה בכ-10% לעומת הרווחיות של מוצרים שקונה הרשת מספקים חיצוניים. כל מוצרי המותג הפרטי מופיעים  תחת שם אחד, שמו של המותג הפרטי.
מותג פרטי מאפשר לבדל את הרשת משאר הרשתות ולהציע ללקוחות של הרשת מיגון בלעדי של מוצרים איכותיים במחירים זולים, מהמוצר המקביל לו על המדף.
שוק המים המינרליים הינו חלק מתחום המשקאות בתחום מוצרי הצריכה.                                                                  שוק המשקאות הקלים בישראל נאמד בכ-2.65 מיליארד שקל לשנה במונחי מחיר לצרכן. על פי ההערכה, המים המינרליים מהווים כשליש משוק זה. (סך כל קטגורית המים המינרלים מגלגלת 750 מיליון ₪ לשנה כאשר החלוקה בין המים בכדים למים בבקבוקים הינה כ- 50%.) בשנה החולפת שיעור הצמיחה היה  6%, והוא מיוחס בעיקר לגידול במכירות המים של עין גדי . מרבית המותגים המובילים קטנו בהיקף מכירותיהם במונחים כספיים בשנה החולפת.
מי עדן מוביל את הקטגוריה עם 30%. נביעות של החברה המרכזית למשקאות, הוא המותג השני במכירות עם נתח של 22.8% . המותג השלישי בקטגוריה הוא עין גדי עם נתח שוק של 21%. סן בנדטו, המיובא על ידי טמפו,עם נתח של 10%. המותג הפרטי של סופר פארם, לייף עם 5.4% והמותג הפרטי של שופרסל, עם 3.3%.
בעבודה זו אנו נתמקד במותג הפרטי של שופרסל – סופר קלאס – מים מינרליים.
שופרסל הוקמה בשנת 1958 והינה הרשת הקמעונאית הגדולה בישראל – 155 חנויות (נכון למרץ 2005) בפריסה כלל ארצית, החל מקריית שמונה בצפון ועד אילת בדרום.
נתח השוק של המים בכלל השוק הוא כ – 3.3% ומתוך כלל מכירות המים המינרליים של הרשת הוא עומד על כ – 8%. בשנים האחרונות נתח השוק של המותג "סופר קלאס – מים מינרליים" ברשתות השופרסל נמצא בצניחה מתמדת, משיעור של 15% בתחילת הדרך ועד ל – 8% היום.
הבעיה השיווקית המרכזית של שופרסל הינה לדעתנו מיצוב המותג הפרטי בכלל והמים המינרליים בפרט. מסתבר שאיכות ומחיר אינם המרכיבים הקובעים ובוודאי לא היחידים בתהליך החלטות הקניה שלנו.
האלמנטים כבדי המשקל, בהתנהגות הצרכנים, הם אלמנטים אמוציונאליים, הכוללים את הערכים שאנחנו משייכים למותג, את שאיפתנו להגדרה ולביטוי עצמי ואת השאיפות החברתיות ,הכמוסות שלנו. ולכן אנחנו נכונים לשלם יותר תמורת אותם ערכים מוספים שהמותגים מספקים, להבדיל מהמותגים הפרטיים שלא מציעים לנו דבר, פרט לתועלות הפונקציונאליות של המוצר.
בעיית המשנה של שופרסל היא בתחום הייבוא. היבוא של המים הוא מאיטליה, מה שמקשה על רמת מחירים נמוכה בהשוואה למתחרים, במיוחד מול עין גדי.  בעבודה הוצעו 3
חלופות לפתרון הבעיה כאשר הניתוח שבוצע לפי מודל פישביין מראה שלאסטרטגיית מתן ערך כללי למותג שופרסל (המותג הפרטי) יש ערך מוסף רב יותר מאשר לחלופות האחרות. תוכן עניינים
מבוא
4
ניתוח חיצוני רקע – מותג פרטי 5
מגמות ותנודות בסביבה העסקית/שיווקית שבה פועלת הפירמה
6 זיהוי ואפיון הסביבות השונות
8 מאפייני הכוחות הפועלים בסביבה 9
מתחרים 9
גורמי מפתח להצלחה (KSF)
1 9
חסמי כניסה ויציאה
2 0 כוח מיקוח של לקוחות
2 0 כוח מיקוח של ספקים
2 0 אטרקטיביות השוק
2 1
ניתוח פנימי מהות, מטרות ויעדים של "שופרסל"
2 1
אסטרטגיה של הפירמה
2 2
SWOT
2 2
יתרון תחרותי של הפירמה
2 4
אפיון קו מוצרים
2 4
שלב מחזור החיים ואסטרטגיית כיסוי שוק
2 4
תמהיל שיווק
2 5
בעיה מרכזית
2 6
בעיות משנה
2 6
הגדרת חלופות והערכתן
2 7
ניתוח כמותי של החלופות באמצעות מודל פישביין
2 9
המלצות
3 0 טקטיקות שיווקיות לחלופה הנבחרת
3 0 ביבליוגרפיה
3 1