הבדלים בין נשים וגברים בעמדות ניהול

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

מבוא
עד לפני כמה עשרות בודדות של שנים נראה היה תמוה לדון, לחקור ולראות נשים בעמדות ניהוליות בכירות. הספרות המחקרית לקחה כמובן מאליו את מקצוע הניהול כמקצוע גברי, ומעצם השתיקה אף סייעה בהשרשת הפער המגדרי(Collinson,1996). אולם, התמורות של המאה ה-20 הובילו לשינוי משמעותי בתפיסה זו, והיום יותר מתמיד נראה כי לגיטימי יותר לצפות כי אישה תאייש משרה ניהולית בכירה. ואכן, המצב של נשים בניהול במקומות שונים בעולם הוא מעודד.
מחקרים ממספר מדינות מורים על מגמה של השתנות של הדפוסים החברתיים, אשר הביאו להגדלה משמעותית במספר המנהלות (Izraeli & Adle,1994).
מספר הנשים הנוטלות חלק בכוח העבודה עלה באופן דרסטי בעשורים האחרונים, וכתוצאה מכך חלה עליה מהירה במספר הנשים בתפקידי ניהול. למרות זאת, אין מספיק ייצוג לנשים בתפקידי ניהול ברחבי העולם, וזה נכון במיוחד עבור תפקידי ניהול בכירים (  Powell, 1999; United Nations Development Report 1997 ). למרות האחוז ההולך וגדל של נשים המשתייכות למעגל העבודה, עדיין אחוז הנשים הממלאות תפקידים ניהוליים קטן ביחס לזה של הגברים, ואחוז עוד יותר קטן כאשר מדובר בתפקידים ניהוליים בכירים. לצד תמונת המצב אשר מתחילה לקבל אופי יותר אופטימי, עדיין מספרן של נשים בניהול אינו גדול, ויש הבדל גדול באחוז הגברים והנשים בעמדות אלה, והתקדמותן של נשים לעמדות ניהול בכירות הוא איטי יותר. נשאלת השאלה, אם כן, מהם המחסומים הגורמים למיעוט נשים בתפקידים ניהוליים, האם זו תוצאה של דעות קדומות כלפי נשים הממלאות תפקידים הנחשבים  "גבריים", או שמא קיימים מעצורים פסיכולוגיים אצל הנשים עצמן, המעכבים בעדן מלחפש קריירה בתחום של תפקידי ניהול בכירים. האם קיימות נורמות חברתיות שאינן מאפשרות לנשים לתפוס את מקומן בחברה כמנהלות בכירות, או אולי זוהי תוצאה של מגבלות ביולוגיות ומכניות או סיבות אובייקטיביות אחרות.
תמונת המצב הכוללת משקפת הבדלים בין נשים וגברים בעמדות ניהול.  מטרת המחקר שלנו היא לבחון את ההבדלים הללו.
אנו מאמינות כי בעולם התעסוקה היום, בו יש נשים במגוון תפקידים ודרגים, מחקר שכזה ייגע בנקודות רלוונטיות עבור חלק גדול מהן. זה המקום בו המחקר מתחבר אלינו מבחינת העניין המחקרי ברמה האישית, שכן אנו מצויות כיום בתפקידי ניהול ראשונים בתאגידי ענק, ופעילות במחקר שכזה וכן תוצאותיו יכולים להוות אבן דרך מהותית עבורנו בהמשך הקריירה העתידה לבוא.
תוכן עניינים
מבוא
רקע תיאורטי     נשים בעמדות ניהול     גברים בעמדות ניהול      אי שיוויון בין נשים וגברים בשוק העבודה הבדלים בין נשים וגברים בעמדות ניהול     ריבוי גברים לעומת מיעוט נשים     הבדל בסגנונות הניהול בין גברים ונשים     הבדלים סטריאוטיפיים בין גברים ונשים בעמדות ניהול רציונל המחקר     השערת המחקר     משתנים     תוצאות צפויות שיטה    מדגם    כלי מחקר    הליך תרומה פוטנציאלית ביבליוגרפיה